Ibland är jag bara allmänt trög

Antagligen är jag den enda som missat det uppenbara i detta, men jag tänker faktiskt bjuda på det här. Kanske kan jag göra någon glad eller till och med få någon att skratta.
 
Har du någonsin funderat över varför tingsrätter heter som de gör? Jag menar, vissa har sitt namn efter staden de finns i, exempelvis Malmö tingsrätt och Varbergs tingsrätt, medan andra har efter landskapet, som till exempel Blekinge tingsrätt och Västmanlands tingsrätt. Troligtvis har du inte ens skänkt det en tanke, eftersom svaret är så förbaskat uppenbart. Det är förmodligen bara jag som emellanåt missar skogen för alla träd.
 
 
 
 
Nåväl, har man sagt A, får man säga B. Om en tingsrätt har sitt namn efter ett landskap, beror det på att det inte finns andra tingsrätter i det landskapet. I Skåne finns det ett antal tingsrätter (till exempel i Malmö, Lund och Helsingborg) och därför får de heta som den stad de finns i. Busenkelt och fullständigt logiskt.
 
Ibland blir jag så trött på mig själv. Tur att jag inte delade med mig av denna fundering förrän jag själv kommit på svaret. Annars hade jag väl blivit dumförklarad på riktigt.


Dagens citat:

"Om människor bara vågade tala oförbehållsamt med varande, skulle det finnas betydligt färre sorger i världen om hundra år."
(Samuel Butler)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie