Dag 20: Hur viktig tycker du att utbildning är? [30 dagar]

Går det ens att svara något annat på den här frågan än att utbildning är viktigt? För mig personligen är utbildning viktigt - främst för att man ska kunna få jobb, men även för allmänbildningen - fast vad det är för utbildning som man anser är viktig för just en själv, är ju upp till var och en. Exempelvis har jag själv ingen högskoleutbildning, utan "endast" yrkeshögskoleutbildning. Men för mig räcker det gott och väl. Jag kan arbeta på intressanta arbetsplatser, såsom tingsrätt, åklagarkammare etc. Jag är nöjd med det.
 
 
 
 
Fast i dagens läge räcker det inte enbart att vara utbildad. Även om man går en högskole- eller universitetsutbildning, är det inte säkert att man får något jobb när man väl är klar. Så visst, utbildning är viktigt för att man ska få jobb, men en utbildning innebär inte per automatik att man får jobb. För att få jobb måste man många gånger ha erfarenhet. Därför tycker jag att det är guld värt att kunna ha praktik som en del av utbildningen. Det var till mycket stor del tack vare mina praktikperioder under min utbildning som gjorde att jag fick jobb.
 
Ha det så bra.
Kramar
Jessie