Dag 29: En ovana som jag önskar att jag inte hade [30 dagar]

Jag har en tendens att prata innan jag har tänkt, vilket ibland leder till lite pinsamma situationer.
 
När jag blir nervös, blir jag antingen väldigt tystlåten eller så babblar jag på utan slut och då kan det fara ut en och annan pinsamhet. Jag inbillar mig att om jag istället hade tänkt innan jag kastar ur mig vad det nu blir, hade jag kunnat undvika skeptiska och förvirrade blickar från de jag pratar med - allra helst om det är personer som jag inte känner så väl. De som känner mig, har vid det här laget lärt sig hur jag är.
 
 
 
Ta senaste bokklubbsträffen som exempel. Jag blev förvånad (och en aning skrämd) av hur djupa tankar de andra hade och i vilken riktning boksamtalet tog. Jag hade ju bara nöjt mig med att läsa det som stod i boken och inte funderat så mycket över vad som stod mellan raderna. Det fick mig att känna mig en aning korkad och för att råda bot på det, började jag haspla ur mig än det ena, än det andra - vilket fick de andra att tystna en stund, innan de fortsatte diskussionen.
 
Har du någon ovana som du önskar att du inte hade?
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie