Livet i en sommarstad

Det var inte förrän jag började jobba i Varberg sommaren 2013 och efter att vi flyttade till Falkenberg i februari 2014, som jag på riktigt förstod innebörden av att bo/arbeta i en så kallad sommarstad (vilket städerna på Västkusten brukar betraktas).
 
Det mest "självklara" är nog att under sommarmånaderna, känns staden mer fylld. Haha, nej jag vet att det inte är särskilt förvånande, med tanke på den mängd "sommargäster" som kommer hit varje sommar. Saken är den att jag inte alls upplevde samma sak när jag växte upp i Malmö, vilket kan bero på olika saker. Såvitt jag vet betraktas Malmö inte som en sommarstad - åtminstone inte på samma sätt som bland annat Halmstad, Falkenberg och Varberg. Dessutom bor det rätt så många fler människor i just Malmö, så det blir inte lika tydlig skillnad som här.
 
Dessutom lever staden upp mer på sommaren. I exempelvis Varberg har man långtorsdagar, vilket innebär att butikerna i centrum har öppet längre (om jag inte minns fel är det till klockan åtta eller nio på kvällen). Att staden lever upp på ett annat sätt kan ju självklart också bero på att sommaren innebär värme och då finns det naturligtvis mer att göra än när det är vinter och kallt. Fast det känns som att mycket av det som plötsligt finns att göra och se i sommarstäderna, är mest till för sommargästerna. Men det kan såklart vara jag som har missuppfattat.
 
 
 
En tråkigare skillnad är att det känns som att de flesta regler och allmänt hyfs upphör att gälla. Nu kan jag naturligtvis inte lägga all skuld på just sommargästerna, men jag kan tänka mig att en del av dessa tänker att det är lite fritt fram att härja när de nu inte befinner sig i sin egen hemstad. När man är på semester i en annan stad kan man göra lite som man känner för och att det ska alla andra acceptera.
 
Jag gillar för det mesta hur staden/städerna blir på sommaren. Det känns mysigt att det känns extra "välfyllt" av människor. Jag hörde nyligen någon som sade att de övriga månaderna mest är en väntan på sommaren och det kan jag till viss del hålla med om. På hösten/vintern ligger staden lite i dvala i väntan på sommaren.
 
Har du egna upplevelser från en sommarstad?
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie