Nödvärn, nördvärn - sak samma?

Jag satt en eftermiddag och renskrev ett överklagande åt min chef som hon hade skrivit ned på papper. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att klienten dömts för grov misshandel, men både klienten och chefen menar att klienten har handlat i nödvärn (eftersom klienten själv blev attackerad av målsäganden).
 
 
Jag satt i godan ro och läste det min chef hade skrivit, samtidigt som jag skrev på datorn. Om det var att jag läste fel eller om min hjärna bara ville spela mig ett spratt kan jag inte svara på, men plötsligt höll jag på att skriva "NÖRDVÄRN". Jag skrattade för mig själv, skrev rätt ord och gick vidare i texten.
 
Undrar hur chefen hade reagerat om jag hade skrivit nördvärn? Vad är nördvärn förresten? Att man värnar sig från nördar? Eller måste man vara nörd för att få använda sig av det? Texten i överklagandet skulle definitivt få en annan innebörd ifall jag hade låtit det där r:et slinka med, eller vad tror du?
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie