UPS ljuger igen!

Jag är så arg just nu att jag knappt vet vart jag ska ta vägen ... Hur kan ett företag bete sig så här vidrigt?!
 
I lördags skrev jag ju om älsklingens senaste problem med UPS och att deras kundtjänst lovat älsklingen under torsdagen att de som sköter leveransen av datorn skulle höra av sig till honom på fredagen. Ingen hörde av sig och på förmiddagen fick älsklingen en bekräftelse på att han kunde hämta datorn på det där stället ute i Skrea (tidigare var det bara ett meddelande om att datorn var på väg dit eftersom "ingen varit hemma"...). Älsklingen ilsknade därför till och ringde till UPS:s kundtjänst igen, för att fråga vad de håller på med. Han fick prata med någon stöddig typ som var säker på att det måste bero på att vi har portkod som gjort att de inte kunde leverera (nej, vi har fortfarande ingen portkod!). Efter en del tjafsande sade den stöddige att de skulle komma på måndag (den 16 juli) och leverera datorn, någon gång fram till kl. 19.00. När älsklingen frågade hur han kunde vara säker på att de verkligen skulle komma den här gången, med tanke på att de inte gjort det tidigare, fick han svaret att de skulle komma. Älsklingen påpekade att om så inte var fallet skulle han gå vidare med detta (jag hade instruerat honom att säga så, eftersom jag visste att det troligtvis inte finns mycket vi kan göra, men hoppades på att de åtminstone skulle bli lite skrämda), varpå den stöddige svarade något i stil med att det inte finns något älsklingen kan göra.
 
 
Jag var så arg efter att älsklingen berättat detta för mig, så jag stämde av med en rådman som är bekant med min chef och befann sig på kontoret i fredags. Jag fick bekräftat att det inte finns mycket vi kan göra, i och med att älsklingen inte förlorat någon arbetsinkomst på att vara hemma eller haft några kostnader i övrigt. Men jag ville inte ge mig. Därför kontaktade jag Konsumentverket via deras tjänst HallåKonsument och fick följande svar (svaret har jag fetmarkerat och undertill har jag skrivit mina egna kommentarer i anledning av deras svar):
 
"Det kan tyvärr bli svårt att göra något gentemot UPS om ni inte själva har anlitat dem. Om det är företaget som din man har köpt datorn av som har anlitat UPS är det till det företaget din man får klaga.

Om han själv har anlitat UPS ska han kunna kräva att de levererar enligt avtal och möjligtvis kräva skadestånd för kostnader han fått på grund av att de inte följer avtalet."
 
Nej, det är "dessvärre"  inte vi som anlitat UPS direkt och älsklingen har nu vänt sig till datorföretaget, eftersom - SURPRISE, SURPRISE! - UPS kom  INTE  i måndags heller.
 
 
 
"Om det är mindre än tre år sen han köpte datorn kan han ställa krav på företaget som sålde datorn och möjligtvis kräva ersättning om han fått några merkostnader på grund av problemet. Det kan till exempel vara om han fått vara hemma från jobbet. Då kan han ställa krav på att företaget ska ersätta honom för förlorad arbetsinkomst.

Om det är mer än tre år sen bör han se över om han kan kräva något genom garantin. "
 
Det är mindre än tre år sedan älsklingen köpte datorn, men han har "tyvärr" inte haft några merkostnader eller förlorad arbetsinkomst. Om han hade haft det, hade detta helt klart varit ett ärende för ARN (om datorföretaget hade vägrat ersätta älsklingen för kostnaderna).

"Som konsument har man ett ansvar att medverka till reklamationen. Om företaget inte kan leverera den hem till er kan ni behöva acceptera att få hämta ut datorn på ett utlämningsställe."
 
"Problemet" är ju bara att det inte är några problem för UPS att leverera datorn hem till oss. De kom och hämtade den utan några problem och de har levererat annat hem till oss. Varför de helt plötsligt fick för sig att de inte ville ringa på utan hellre ljög och kör med att ingen var hemma, vet jag inte. Men jag är definitivt arg på dem och kommer ALDRIG självmant att anlita dem. UPS är ett av få företag som jag har fått riktigt ordentligt avsmak för.
 
Det är tisdag den 17 juli när jag skriver det här inlägget och som jag skrev ovan kom de inte igår på måndagen, trots att de återigen lovat. Vi får se om de dyker upp idag och vi får se vad datorföretaget svarar älsklingen.
 
Fortsättning följer...
 
Har du någon erfarenhet av UPS? Har du varit med om liknande?
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie