Pride Falkenberg 2018!

Den 15 - 16 juni i år var det alltså Pride Falkenberg igen och i år firade de fem år. Niclas Christoffer påpekade att det var fem år sedan jag - efter att ha samlat mod en lång stund - vågade mig fram till honom och berättade att jag tyckte mycket om Som Zlatan fast bättre. Jag vet inte hur många kramar jag fick av honom när jag hade sagt det. :-)
 
Den 15 juni var det som vanligt en HBTQ-BBQ-kväll (haha, säg det snabbt flera gånger...), men den var jag aldrig på. Dels ansåg varken jag eller älsklingen att det var lämpligt att ta med tösen (och ensam ville jag inte gå), dels kände jag inte att jag klarade av så mycket människor p.g.a. min sociala fobi. Det fick räcka med att jag skulle besöka Pride på lördagen (vilket bara det var rätt jobbigt).
 
 
Vår vagn. <3
 
På lördagen däremot gick hela familjen dit. Det var som vanligt otroligt bra stämning och jag fick en liten stunds prat med Niclas Christoffer. Tösen fick sitta i hans knä, men hon var så trött att hon mest såg sur ut (fast sova ville hon absolut inte göra, som vanligt). Lilla hjärtat. <3
 
Strax innan paraden somnade tösen i vagnen och vaknade först när de drog igång musiken på Rådhustorget. Naturligtvis hade hon skyddskåpor för öronen.
 
 
 
När vi gick i paraden, förvånades jag återigen över hur många som väljer att stå längs gatorna och se på, istället för att delta. Det fanns vissa som hoppade in i tåget medan vi fick genom Falkenberg, men fortfarande var det många som hellre stod vid sidan om. Det gjorde mig rätt så ledsen. Jag menar, man förlorar inget på att gå i paraden. Tvärtom. Genom att delta visar man att man står för att alla får vara precis som de vill och att alla är lika mycket värda. Vad gör det om folk tror att jag är en HBTQ-person? Skulle det vara så farligt?
 
 
 
Jag blev så berörd när vi gick tillsammans med de andra Pride-deltagarna och kände enorm kärlek. Tänk vad vår "lilla" stad kan. Tänk vad många vi är som vågar visa var vi står.
 
Årets talare var ingen mindre än komikern Annika Andersson och på kvällen var det konsert med Alcazar.
 
Älsklingen lyckades ta den här fina bilden av Alcazar. <3
 
Om du vill läsa mer om Pride Falkenberg 2018, kan du göra det här.
 
Jag ser fram emot nästa år!
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie