Vem kan man lita på?

Jag har alltid hållit ärlighet och öppenhet högt i mitt liv och i olika relationer. Thomas Bodström sade i ett Dilemma-avsnitt att man behöver inte säga allt som är sant, men det man säger ska vara sant. Det håller jag till fullo med om, vilket människor i min omgivning inte tycks göra.
 
Länge litade jag på de närmaste i min omgivning. Sedan har det visat sig att en efter en (dock inte alla, men de flesta) på ett eller annat sätt ljugit för mig - vissa oftare än andra. Samtidigt säger de att jag vet att jag kan lita på dem. Fast hur ska jag kunna veta det?! Hur ska jag kunna veta att de just den här gången talar sanning? Om de har ljugit en gång, hur ska jag då kunna lita på att de inte gör det igen (när det passar deras syften)?
 
 
Värst är nog när vissa inte själva är medvetna om att de sagt en sak ena gången, men i nästa sekund påstår de något annat - och tror att det är det de har sagt tidigare. Ibland möts jag enbart av tystnad när jag väljer att konfrontera vissa med deras lögner. Eller så får jag en i efterhand konstruerad förklaring. Andra gånger får jag förklarat att det inte alls är en lögn. Uppenbarligen har vi olika definitioner av vad lögner är.
 
Nu har det gått så långt att jag själv har börjat fundera på vad det är för vits med att jag själv fortsätter vara ärlig, när nästan ingen annan är det? Varför ska jag blotta mig, när andra matar mig med lögner? Kanske är det så man ska göra nuförtiden - ljuga för sina närmaste? Vad vet jag ..?
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Det var sorgligt att läsa. Jag uppskattar din ärlighet och skulle inte vilja att du ändrar på det <3 Hoppas jag inte varit en av de personer som du känner att du inte kan lita på...

Svar: Nej, det är inte du. <3
Jessica