"Där bor en känd kriminell"

Som du vet lyssnar jag på podden P3 Dokumentär och när jag lyssnade på avsnittet om Peter Mangs, hajade jag till. Du minns kanske att Peter Mangs var den "nya lasermannen" som höll på i Malmö för några år sedan?
 
Hur som helst, ett av de tilltänkta offren var en person som bodde/bor på Hyacintgatan i Malmö och när de började prata om den platsen, sade reportern "där bor en känd kriminell". Det var det jag reagerade på.
 
Malmö, dock inte Hyacintgatan.
 
Varför då? Jo, för att jag växte upp däromkring. Inte på just Hyacintgatan, men i det bostadsområdet. Tanken på att jag kanske kunde veta vem denna kriminella person var, kändes märklig. Var det möjligt att jag "kände" en kriminell person - som dessutom är "känd"? Hade vi gått i samma klass? Samma skola? Var personen släkt med någon som jag kände? Eftersom de aldrig sade namnet på personen, vet jag inte exakt vem det var som de pratade om.
 
I vilket fall som helst kändes det olustigt. Inte för att det nödvändigtvis behöver vara något fel på "kriminella". Men tanken på att någon som jag kanske växte upp med har blivit en "känd kriminell", kändes skrämmande.
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie