Kanske en lösning på tröstätningen

Nu ska jag i och för sig försöka att inte ropa hej innan jag kommit över bäcken, men i skrivande stund tycks jag ha kommit på en strategi för att få stopp på mitt tröstätar- och tröstshoppingsbeteende. Hur länge den här strategin håller, återstår dock att se.
 
Det började med att jag läste det här blogginlägget om en tjej som lyckades spara ihop 100.000 kr. Tanken på att ha en sådan buffert sporrade mig samt det faktum att jag vet med mig att jag blir glad när jag lyckas spara undan till något jag vill köpa eller när jag redan har undansparade pengar att betala vissa utgifter med, så att jag slipper vrida och vända på varje krona. En buffert är alltid bra att ha, ifall något oförutsett händer.
 
Som det ser ut nu verkar tanken på sparande fungera och ha fått mig att avstå från vissa onödiga köp än så länge. Det i sin tur får mig att må lite bättre, eftersom jag känner mig "duktig". Kanske kan detta vara en inkörsport till att komma till rätta med mitt mående en gång för alla? Jag hoppas det. Om inte annat är det i alla fall en lovande start. Inte för att jag egentligen är en slösaktig person, snarare tvärtom. Det är bara det att jag har blivit slösaktig på grund av mitt tröstbeteende.
 
 
 
Än så länge har jag inget specificerat mål, mer än att minska mina utgifter så att jag kan börja spara undan pengar (har i och för sig redan ett visst sparande idag, men i jämförelse med vad jag har tänkt mig är det väldigt lite). Ända sedan mitt tröstbeteende började, har nästan alla pengar gått till sådana onödiga saker (när alla andra fasta utgifter är betalda). Hur som helst, för att detta ska fungera på bästa sätt, behöver jag ha ett specificerat mål - för det är väldigt tillfredsställande att nå mål som man har satt upp för sig själv.
 
Jag tror att jag börjar enkelt; som ett första mål ska jag se till att spara undan tillräckligt mycket pengar för att kunna gå på Bokmässan nästa år. Det borde väl vara ett rimligt mål? Och för att vara på den säkra sidan, tar jag i lite och avrundar uppåt (efter att ha kikat på prislistan för i år). Det innebär att till nästa år ska jag ha sparat ihop i vart fall 4.000 kr.
 
Låt sparandet börja!
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie