Kaosutmaning 2018

Nu har jag suttit och sammanställt mitt resultat för den årliga kaosutmaningen, som går ut på att man ska försöka pricka in minst 20 st böcker av totalt 35 st enligt en lista som vissa bokbloggare sätter ihop inför det kommande året. Här hittar du listan för 2018. Till skillnad från de flesta, har jag numera valt att försöka pricka in böckerna i efterhand, utan att i förväg veta hur listan ser ut. Det blir mer spännande så. Det året då jag under året verkligen försökte följa listan, kände jag att min läsning blev lite för styrd.
 
 
 
Så här ser mitt resultat ut:
 
  1. En bok vars titel består av 7 ord
    Doften av falska påvar och nybakade wienerbröd (av Lena Nordenjack)

  2. En bok vars titel innehåller ett personnamn
    Mördar-Anders och hans vänner (av Jonas Jonasson)

  3. En debutbok
    Hur långt kan man gå? (av Marcus Osin)

  4. En bok som finns som film eller serie
    Aldrig fucka upp (Jens Lapidus)

    Jag är dock tveksam till om jag egentligen vill säga att den här boken finns som film. Det står att Snabba cash 2 har den här boken som förlaga, men när man läser beskrivningen av filmen (nej, jag har inte sett den, blev inte så imponerad av den första filmen) så är det väldigt mycket som är ändrat ...

  5. En grafisk roman

  6. En novellsamling
    Vildsint gryning

  7. En klassiker

  8. En bok med en siffra i titeln
    80 grader från Varmvattnet (av Karin Alfredsson)

  9. En bok av en författare som kommer från Asien

  10. En bok av en författare som kommer från Afrika

  11. En bok av en författare som kommer från Sydamerika

  12. Läs en gammal favoritbok

    Jag har dessvärre börjat ha samma regel som min svensklärare på gymnasiet - jag läser inte längre om böcker som jag har läst. Jag har helt enkelt inte tid till det.

  13. En bok med en blomma på omslaget
    Jag vill veta var stockrosorna kommer ifrån (av Amanda Svensson)

  14. En bok du inte läst från en författare du älskar

  15. En förbjuden bok
    Lust 2.0 (av Susanne Ahlenius)

    Utan att titta på hur andra bokbloggare har tolkat det, valde jag perspektivet en bok (okej, i det här fallet var det en novell) som i allmänhet inte riktigt är okej att läsa. Det är fortfarande lite skäms-stämpel på erotik m.m.

  16. En bok under 150 sidor
    Farina och den gigantiska jätten (av Niclas Christoffer)

  17. En bok med en karaktär med samma yrke som du.

  18. En bok från biblioteket
    Ensam i Berlin (av Hans Fallada)

  19. En bok som du läste som ung

  20. En bok om en resa

  21. En bok som inte utspelas i en stad

  22. En bok på engelska

  23. En bok som har fått beröm i en bokblogg
    Min fantastiska väninna (av Elena Ferrante)

  24. En bok med många berättarröster
    Spelet (av James Frey)

  25. En bok av en författare som skrivit över 20 verk
    Lönnmörderskan (av Dag Öhrlund)

  26. En bok i en genre du vanligtvis inte läser
    Ett jävla solsken: En biografi om Ester Blenda Nordström (av Fatima Bremmer)

  27. En bok publicerad före år 2005

  28. En bok vari det inte finns någon telefon

  29. En bok vars titel består av endast ett adjektiv

  30. En bok med idrottsanknytning
    Björnstad (av Fredrik Backman)

  31. En bok med en månad i titeln

  32. En bok skriven av ett författarpar
    Kaninjägaren (av Lars Kepler)

  33. En bok med ett av de fyra elementen i titeln eller på omslaget
    Mörka strömmar (av Arnaldur Indriðason)

  34. En augustprisvinnare
    De kommer att drunkna i sina mödrars tårar (av Johannes Anyuru)

  35. En bok från 2018
    Alla hjärtans mirakel (av Simona Ahrnstedt)
 
 
Det känns alltid trist att snubbla på mållinjen. Jag lyckades pricka in 19 st av totalt 35. Jag hade således behövt ytterligare en bok för att klara av utmaningen. Nåväl, får se om jag lyckas bättre i år.
 
Hur blev ditt resultat?
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie