Börja fokusera!

Sedan i måndags har jag försökt att vara en duktig flicka och börjat plugga till tentan som jag ska ha 13e januari. Fast det där med koncentration är en knepig grej ... Det finns ju så mycket annat roligt som man vill göra (exempelvis spela the Sims 3 Kvällsnöjen som jag fick av älsklingen - har ju fått min sim att bli vampyr!) och på kvällen vill jag hellre vara med älsklingen när han kommer hem. Vi har visserligen pratat om det och båda tycker att det är bättre att jag fokuserar på denna läskiga tenta, så kan vi umgås senare. Fast det känns ändå inte roligt att behöva sitta och plugga när älsklingen finns där inom räckhåll.

Koncentrationen försvinner också då jag känner att jag redan kan det som jag läser om. Har ju trots allt läst juridik under gymnasietiden samt även en termin vid Lunds Universitet (distanskurser). När den känslan då kommer, glider all mitt fokus bort och tankarna börjar leta upp annat trevligt att fastna vid, vilket innebär att jag tvingas läsa om sidan som jag nyss läst. För trots att jag redan har läst det här, vill jag ändå känna mig lite säker på tentan och därför försöker jag att plugga.

Vår historie- och samhällskunskapslärare på gymnasiet pratade lite om lärande i ettan när vi läste LPL (Arbetssätt och lärande) och då pratade hon något om överinlärning. Eller, hon pratade ju om lärande i allmänhet och att när vi sover försvinner några procent, men när vi håller på med överinlärning (som innebär att vi fortsätter att lära trots att vi kan det) försvinner inte lika många procent. Får kanske försöka tänka på det sättet. Hur som helst är jag skoltrött, så plugga är inget roligt sätt att tillbringa sin tid med. Får ändå försöka vara en duktig flicka. Vill ju så gärna ha godkänt på tentan!


Dagens citat:

"Det tog mig femton år att upptäcka att jag inte hade någon författartalang, men då var det försent att sluta för då var jag redan berömd."
(Robert Benchley)

Ha det så bra!
Ofokuserade kramar
Jessie