"Du behöver ju gå upp lite"

Jag har ställt frågan tidigare och nyligen blev den åter aktuell i mitt liv; vem eller vad ger personer rätt att kommentera andras utseende?!
 
När jag för ett tag sedan pratade med en närstående i telefon, kom vi in på ämnet antidepressiv medicin och viktuppgång. Just viktuppgång verkar vara ett vanligt "problem" när man behandlas med antidepressiv medicin. Med tanke på att jag dessutom fortfarande kämpar med min ätstörning varje dag, blir viktuppgången extra jobbig för mig. Trots att jag verkligen försöker, kan jag knappt tänka på något annat än min vikt just nu.
 
En bild från när jag var höggravid, sommaren 2017.
 
Under vårt samtal nämnde jag att jag för tillfället väger nästan lika mycket som när jag var höggravid. Då slängde personen lite halvt frånvarande ur sig att jag behöver ju gå upp lite i vikt, så det gör inget att jag väger som jag gör.
 
Det här gör mig arg och upprörd av olika anledningar. Vem ger den här personen rätt att avgöra vad som är "rätt" vikt för mig? Med tanke på att vi inte har träffats på ganska många månader, vet personen knappast hur min kropp ser ut just nu. Hur kan denne då vara så säker på att jag behöver väga mer?
 
Nej, det är naturligtvis inget fel med att vara av modell större än samhällsidealet och därmed väga "mer". Så det är inte det som gör mig arg. Det som gör mig arg - som vanligt - är att folk tar sig friheten att kommentera andras kroppar och bestämma vad som är en "bra" vikt för andra människor. Jag menar hur kan man, genom att enbart se på en person, avgöra vad som är en bra vikt eller inte för denne? Allas kroppar är olika och vissa är byggda för att vara smalare, medan andra inte är det.
 
En bild som visar hur jag såg ut under bröllopsresan i Rom, sommaren 2011.
 
 
Jag mådde bättre både fysiskt och psykiskt när jag hade den vikt jag hade strax innan jag blev gravid. Menar min närstående verkligen att det inte spelar någon roll? Ska min kroppsbyggnad och vikt bara baseras på vad som gör andra nöjda och inte på vad som får mig att må bra?!
 
Troligtvis menade min närstående inget illa, utan försökte väl antagligen bara trösta (?) mig. Kanske menade min närstående att jag inte behöver må dåligt över min nuvarande vikt. Fast jag anser fortfarande inte att det är okej att använda sig av ett sådant argument.
 
Jag blir lika arg när personer känner sig tvungna att säga till någon annan att denne har gått upp i vikt. Jaha? Vad tror dessa människor att en sådan kommentar gör för nytta? Och vad har de förresten med det att göra? Vad spelar någons viktuppgång för roll (såvida det inte handlar om en viktuppgång som riskerar en persons hälsa negativt, vilket det sällan handlar om i de situationer som jag tänker på)?
 
Man får ha åsikter, men man behöver inte alltid vädra dem. Det man säger ska vara sant, men man måste inte säga allt som är sant.
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie