Offentliga personnummer? Inte om han får bestämma.

I november läste jag den här artikeln. Kort går den ut på att en halländsk politiker vill att våra personnummer inte längre ska vara offentliga. Spontant vill jag utbrista att jag håller med honom, men om jag tänker ur mitt jobbperspektiv, är det inte en lika bra idé.
 
I och med att man får tillgång till så mycket med sitt personnummer, är det en bra idé att dessa inte längre ska vara offentliga. Jag tror att alla dessa identitetsstölder som förekommit under senare tid skulle minska. Som det är nu kan man bara ringa till Skatteverket och få folks personnummer serverade.
 
 
Fast i jobbet är det ganska behändigt att kunna få personnummer, adresser m.m. genom att ringa till Skatteverket. Ibland behöver vi dessa uppgifter i exempelvis stämningsansökningar och beviuppgifter. Å andra sidan, ifall personnummer inte längre skulle vara offentliga skulle det säkert finnas en lösning om man - för arbetsrelaterat ändamål - behöver uppgifter som är knutna till personnumret.
 
Vad tycker du själv? Hur privat är ditt personnummer för dig, eller bryr du dig inte?
 
Med detta inlägg, som är årets sista, vill jag önskar dig
GOTT NYTT ÅR!


Dagens citat:

"Oavsett hur stor och stygg du är – när en tvååring räcker dig en leksakstelefon, då svarar du."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie