De ensamma gudarna (Louis L'Amour)

"Som pojke kommer Johannes Verne till Kalifornien med sin far, och när fadern dödats vid ett överfall lever Johannes en tid ensam i den kaliforniska öknen, i nära kontakt med indianerna där. Även sedan han fått ett hem i Los Angeles återvänder han ofta till öknen som ger honom en trygghet han inte känner någon annanstans."
 
 
 
Även om det förekommer en del skjutande i Louis L'Amours roman De ensamma gudarna, tycker inte jag att det är en typisk "vilda västern"-berättelse. Utan att jag riktigt förstår hur det kommer sig, lyckas L'Amour skapa ett tillräckligt starkt driv i berättelsen, för att jag ska vilja fortsätta läsa.
 
Visst blir det emellanåt lite för mycket dyrkan av Johannes Verne och hans far av i princip alla - jag har tyvärr svårt att tro att någon kan vara så perfekt - men ändå är den tillräckligt underhållande och drivande. Det var en behaglig läsning, även om slutet var lite "rumpehugget".
 
Det här exemplaret har jag fått.


Dagens citat:

"Jag frågar inte efter kärleken, jag ger den."
(Nisargadatta Maharaj)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie