Över ytan (Petra Ariton m.fl.)

"När du möter någon på kryckor med gipsat ben vet du utan att personen behöver säga något att det finns saker som för denne kan vara utmanande. Många människor bär på sjukdomar, sorg, tankar och känslor som inte syns på ytan. Saker som gör att vardagen kan bli utmanande i relation till andra. I denna antologi får du ta del av tio personliga berättelser om psykisk ohälsa, anorexi och om att vara anhörig. Sådant som lätt kan skapa förvirring, missförstånd, ilska, rädsla och frustration för att det saknas kunskap eller förståelse."
 
 
 
I antologin "Över ytan" är vi tio personer som delar med oss av våra personliga berättelser om hur det är att leva med psykisk ohälsa och/eller vara anhörig. Eftersom jag själv medverkar i den här antologin, kommer jag bortse från mitt eget kapitel i det här omdömet.
 
Till skillnad från påhittade berättelser, tycker jag att det är svårt att bedöma personliga och verkliga berättelser på samma sätt som jag skulle göra med en fiktiv. Alla har ju rätt till sina egna upplevelser.
 
Jag blev berörd av de allra flesta berättelser i boken och en del av dem fick mig att tänka till. Det är modigt att våga dela med sig av så personliga erfarenheter som finns i "Över ytan".
 
Ariton Förlag ska ha ett stort tack till att de tog initiativet till en sådan här antologi - för det behövs! Trots att psykisk ohälsa är så vanligt, är det fortfarande förenat med skam att prata öppet om. Och såvitt jag vet brukar anhöriga sällan få komma till tals.
 
Man skulle kunna tro att "Över ytan" är en tung bok att läsa på grund av allt "elände", men det är det inte då varje berättelse slutar med hur personerna gör/gjort för att ta sig över ytan, så att säga, vilket känns hoppfullt.
 
Läs gärna den här antologin, om inte annat för att vidga dina vyer och/eller för att förstå den här typen av situationer bättre.
 
Jag har själv ett antal exemplar till försäljning (190 kr ink frakt alt. 165 kr exkl frakt - överlämning sker enligt överenskommelse). Om du är intresserad av att köpa ett exemplar, kan du antingen kommentera det här inlägget eller skicka ett mejl till [email protected]. För varje exemplar som jag säljer av den här antologin, skänker jag 10 kr till Mind och 10 kr till organisationen Mamma-Till-Mamma.
 
Det här exemplaret har jag köpt i min egenskap av medverkande författare.
 
Ha det så bra
Kramar
Jessie