Missförstånd

Jaha... Känner mig lite förvirrad och en aning korkad. Läste klart "Iliaden" igår och kände mig ganska besviken. Trodde ju att åtminstone den trojanska hästen skulle vara med, men det var det inte. Berättelsen slutar när Priamos har fått sin son Hektor tillbaka. Jag började söka efter "Iliaden" på en bokhemsida och där fick jag veta att den enda version de har var berättelsen som utspelar sig under några veckor under det tionde året i kriget. Jag blev riktigt förvirrad eftersom jag var ganska säker på att jag fått lära mig att "Iliaden" handlar om det som jag har skrivit i ett tidigare inlägg. Jag ville med andra ord ha svar!

Därför skrev jag ett foruminlägg på Kapitel1 och frågade om någon visste. Jag fick två svar, varav personen i det ena svaret hade klistrat in ett urklipp från Wikipedia och där stod helt kort och gott att "Iliaden" inte handlar om mer än några veckor under det tionde året i kriget. Resten (grunden till kriget, mer om kriget etc) finns bara bevarade som fragment. Det andra svaret jag fick tyckte att jag skulle ha som vana att alltid kolla Wikipedia om jag ville ha svar på något.

För mig är inte Wikipedia en säker källa, eftersom vem som helst kan ändra på artiklar där (been there, done that) och alltså brukar jag ta det som står där med en nypa salt. Kort och gott: jag slutade att titta efter fakta där när jag gick på gymnasiet. Fast som min älskade sambo brukar säga; om man vill veta något lite snabbt kan man alltid kolla där men inte lite helt blint på vad där står.

Det känns lite som att jag gjorde bort mig på Kapitel1 och visade total okunnighet genom att inte söka på nätet först. Men jag tänkte helt enkelt inte så långt och nu fick jag ju svar. Det tråkiga är dock bara att jag inte kan finna några av de där eposen (fragmenten som skildrar resten runt omkring kriget i Troja) att varken låna eller köpa. Bortsett från "Odyséen". Det var faktiskt tråkigt, men då får jag helt enkelt försöka hitta läroböcker i ämnet för att få lära mig närmre om det trojanska kriget. Visst, jag fick lära mig det på högstadiet, men nu har ett intresse för det väckts till liv. Under högstadiet var jag ju tvingad att läsa om den grekiska mytologin och det gjorde vi år efter år... Ska se efter min underbara sambos semester om jag kan hitta något intressant på biblioteket. Till dess får jag tåla mig ^^

Dagens citat:

"Hemma är där man sist satte sig."
(Pumbaa i "Lejonkungen")


Ha det så bra!
Soliga kramar
Jessie