Bröllop: Dagen innan

Någon gång mellan sex och halv sju steg vi upp för att äta frukost, göra oss i ordning och packa in lejon och bagage i bilen. Vår förhoppning var att vi skulle komma i väg vid sju eftersom resan till vår första anhalt (min svärmor) skulle ta tre timmar och därefter skulle det ta en timme upp till Mora och Mora Vandrarhem & Gästhem som vi hade hyrt åt oss och våra gäster under helgen. Som jag tidigare har nämnt valde jag och älsklingen att ha ett litet och enkelt bröllop och därför bjöds bara de närmsta. Egentligen har ägarna till vandrarhemmet som princip att inte hyra ut hela huset på helger under högsäsong (vilket de annars gör under lågsäsong) men de var fantastiskt snälla och trevliga och gjorde ett undantag för mig och älsklingen. Vi är väldigt tacksamma över det. Hur som helst, i vår planering ingick en kort visit hos svärmor när vi ändå lämnade av lejonen hos henne. Dock kom vi iväg senare än förväntat, men i väg kom vi i vilket fall som helst. Smile

Kattburarna i bilen.


Som vanligt hade hankatten mycket att säga den första biten på väg mot Dalarna. I början är det gulligt och man svarar honom, fast efter ett tag börjar man känna irritation och önskar att han kunde vara lite tystare. Å andra sidan förstår jag honom, för jag hade förmodligen inte heller tyckt om att behöva vara instängd i en bur i ungefär tre timmar. Men jag kom på ett sätt för att få honom att dämpa sig lite. När älsklingen kör brukar han ha på bilstereon och vid något tillfälle lät det som om hankatten sjöng med i låten. Glatt föreslog jag då att vi kunde sjunga allsång i bilen. Hankatten svarade med ett trumpet jamande, fast blev fullkomligt tyst när jag sade att han kunde få börja. Kan ju tänkas att han blev rädd när han insåg att jag skulle yla (eftersom jag inte kan sjunga).

Bilresan upp till svärmor avverkade vi utan några problem och förvånande nog hade inte honkatten uträttat sina behov som hon annars nästan alltid gör och på så sätt förpestar resten av resan för oss andra. I och för sig var det ganska varmt, så hon låg istället och vilade i sin bur i baksätet. Stackars lilla kise.

Väl framme hos svärmor lastade vi ut lejonen och släppte ut dem ur burarna, innan vi tre satte oss i hennes kök och fikade med te och cheesecake som vi bakat kvällen innan för att bli av med ägg före vår resa. Efter en stunds prat satte jag och älsklingen oss i bilen och brummade upp sista biten till vandrarhemmet.


Vandrarhemmet
Vandrarhemmet i Mora (och nej, bilden är inte tagen på fredagen utan på lördagskvällen. Hade ingen annan bra bild på huset från fredagen).

När vi väl var framme blev det att vänta in gästerna och när alla hade infunnit sig tog vi oss bort till affären för att inhandla det vi behövde till den gemensamma middagen samt till frukost de två kommande morgnarna. Alla hjälptes åt och när vi kom tillbaka till vandrarhemmet började vi fixa med middagen. Eftersom det var skapligt väder bestämde vi oss för att det fick bli grillning med köttet som vi köpt från butiken som drivs av bland annat älsklingens chef (köttet kommer med andra ord från gården där älsklingen jobbar). Älsklingens ena kompis utsåg sig själv (?) till "grillmästare".

Bordet vi satt vid


Middagen var trevlig och när vi var klara tog vi det lugnt under resten av kvällen. Vissa gick och lade sig tidigare än oss andra, och vi som stannade uppe fortsatte att umgås. Senare drog sig killarna ned till bastun och fortsatte att umgås där medan vi tjejer satt kvar i ... samlingsrummet (?). Hela tiden var det en av oss tjejer som mer än gärna ville gå ned till killarna när hon insåg att de bastade näck. Wink Inga namn nämnda. ^^ Men nej, det var inte jag själv. Under tiden som de bastade insåg jag att älsklingen hade med sig vår rumsnyckel ned till källaren där bastun fanns, så jag fick be min svägerskas sambo att hämta nyckeln så att jag kunde komma in på rummet.

Det blåste under kvällen upp till storm med regn, blixt och åska. Senare visade det sig att en av rutorna i rummet där bästa kompisen och hennes syster sov hade gått sönder i ovädret. Det var det mest tråkiga som hände.

Till sist gick vi nattugglor också till sängs och inväntade dagen med stort D.


Dagens citat:

"En vacker, ung flicka har det alltid besvärligt."
(Agatha Christie)

Ha det så bra!
Bastukramar
Jessie
#1 - - Hanan:

Hahaha hon ville så gärna se de nakna ;)