Färger i en vind

Jag är mycket förtjust i de äldre Disneyfilmerna - de som man själv såg på när man var barn och kan än i dag sitta och se på dem som vilka filmer som helst. De nyare filmerna i Disneys arsenal däremot, tycker inte jag är mycket att hänga i granen. Någonstans på vägen har de tappat den magi som jag älskade hos Disney när jag var liten.

De flesta sånger som förekommer i de äldre filmerna är sånger som man ganska lätt fattar tycke för och kan ta till sig. Jag kan ibland komma på mig själv med att nynna på någon av låtarna utan vidare. En av de sångerna har jag i min mp3-spelare och kom nyligen att börja fundera kring textens innehåll. Bara för att det är en sång i något som många betraktar som barnfilm, är risken stor att man inte tar den på särskilt stort allvar. Fast jag tror att man då (om man underskattar Disneys filmer och låtar) kanske bör ge sångerna och filmerna en ny chans och se på dem i ett nytt ljus.

Sången som blev föremål för mina funderingar var "Färger i en vind" (originaltitel: Colors of the Wind) som finns i "Pocahontas". Kanske är det bara jag som är trögfattad, men jag insåg att låttextens innehåll är rätt så aktuellt i dagens samhälle. Budskapet med låten, så som jag ser det, är att man ska ha förståelse och tolerans för andra/annat än en själv. Till exempel:

"Du tror du äger jorden som du står på
Att allt blir ditt där du har gått i hamn
Men berg och träd
Ja, allt som finns omkring dig
Har ett liv, har en ande, har ett namn
"

Fast det var främst nästa del som jag reagerade över;

"Du tror att dom som du vill kalla mänskor
Ska se ut och alltid tänka just som du
Men om du följer spår du aldrig sett förr
Kan du lära med ditt hjärta här och nu
"

Med andra ord finns det ett djupare budskap än att bara vara barnunderhållning. Jag skulle vilja påstå att det här budskapet är tidslöst.

Tänkte i alla fall ge dig möjligheten att höra sången som jag pratar om, för den är fin att lyssna på.


Titel: Färger i en vind (Colors of the Wind)
Originalmusik: Alan Menken
Originaltext: Stephen Schwartz



Du tror att jag inte förstår dig
Du har sett så många platser
Javisst det har du nog
Du vet hur allt ska va´
Och trots det så tänker jag
Finns mycket mera kunskap än du tror, än du tror

Du tror du äger jorden som du står på
Att allt blir ditt där du har gått i hamn
Men berg och träd
Ja, allt som finns omkring dig
Har ett liv, har en ande, har ett namn
Du tror att dom som du vill kalla mänskor
Ska se ut och alltid tänka just som du
Men om du följer spår du aldrig sett förr
Kan du lära med ditt hjärta här och nu

Har du hört en varg som ylar
Under månens ljus
En vildkatt blir en stjärnbild mot din kind

Kan du sjunga högt med bergens alla röster
Kan du måla allt med färger i en vind
Kan du måla allt med färger i en vind

Kom spring på gömda stigarna i skogen
Kom smaka söta bär ur sol och jord
Kom njut av överflödet i naturen
Allt du ser har ett värde utan ord
En gränslös värld för oss och alla andra
Och varje litet liv ska va´ en vän
För alltid ska vi tillhöra varandra
I en kretsgång utan slut
Här ser vi den

Hur högt orkar trädet att nå
Om du fäller det
Vem kan svara då

Och du hör nog aldrig vargen
Under månens ljus
För vilken färg vi än har på vår kind
Måste sjunga högt med bergens alla röster
Måste måla allt med färger i en vind
Du kan äga jorden här
Den får liv först när du lär dig
Att se att det finns färger i en vind



Dagens citat:

"När man mår bra är man ung, när man är sjuk är man gammal, oavsett i vilken ålder man befinner sig i."
(Drottning Kristina)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Johannes:

Först som svar; Kul att du saknat dem :) Och, Atlaz är sötast i världen! :)



Och för det andra har jag en sådär 200 (inte riktigt, men många) inlägg att läsa genom från dig (och alla andra bloggare jag följe... samt ett mejl att besvara :) Har nyss börjat läsa genom dina första inlägg som jag missade över sommaren, men är lite upptagen fortfarande så tar nog några dagar.



Och som svar till detta inlägg:



Pocahontas är underbar! Båda filmen och låtarna :)

Ja, just denna låten gillar jag mest, och tänkte faktiskt för inte så länge sedan på texten. Det känns faktiskt som den är ganska djup, så jag håller med dig här :)

#2 - - Hanan:

Disneys låtar är några av de vackraste jag känner till. Och visst är de tidslösa. Det där med Hitler, man vet aldrig. Allting man ser och hör i barndomen kan ha påverkan på hur man blir som vuxen.