Uppdelning som ska bestå ..?

Igår när jag och älsklingen åkte skridskor kom jag att tänka på en sak. När jag var liten och åkte skridskor, fick man inpräntat i sig att de vita konståkningsskridskorna är för flickor, medan de svarta hockeyskridskorna var för killar. Därför blev vi tjejer lite smått förfärade när en av tjejerna i klassen (detta var någon gång på mellanstadiet och den här tjejen var lite av en pojkflicka och hade alltid varit det. Bortsett från gymnasiet) plötsligt åkte med svarta hockeyskridskor. Det var ju killskridskor! Då kan väl inte en tjej åka i dem?

Nu vet jag bättre. När jag blev äldre fick jag lära mig att skridskorna inte är könsbundna, vilket man annars alltid hade fått lära sig. Fast jag kommer nog alltid att föredra de vita, vilket i sig kanske beror på att någonstans i bakhuvudet anser jag att de vita är för tjejer eftersom det var det som jag fick lära mig och trodde under så många år. Dock ska jag och älsklingen låta våra framtida barn bestämma vilka skridskor som de vill ha, istället för att vi ska tvinga på dem och bevara den där uppdelningen som det verkar som om en del fortfarande har. När vi skulle gå hade det nyligen kommit två ganska unga killar (kanske var de tio eller i alla fall tolv år som mest) och de satt och diskuterade lite. Då jag gick förbi fick de syn på mina vita skridskor och då utbrast den ene killen att tjejskridskor är väldigt vassa. Jag som trodde att nu när det ska vara så himla jämställt, att föräldrar lär sina barn att både killar och tjejer kan göra eller ha på sig i stort sett allt. Fast om en kille kommer gående i en kjol kommer jag nog (tyvärr) att höja väldigt mycket på mina ögonbryn och se lika förvånad ut som älsklingens honkatt alltid gör. Vem vet. Någon dag kommer det kanske vara lika vanligt som att tjejer går omkring i jeans. Man vet aldrig.


Dagens citat:

"Om du önskar att dina drömmar skall gå i uppfyllelse, får du inte sova för länge."
(Okänd)

Ha det så bra!
Jämställda kramar
Jessie