Hett blod

"En prostituerad ligger strypt på ett sjaskigt hotellrum i de franska kvarteren. Många kilometer bort, i ett gammalt hus av kolonialstil, mottar den populära nattradiovärden dr Samantha Leeds ett hotfullt telefonsamtal från en underlig person. Det hör ju till en kändis vardag. Vem skulle komma på tanken att koppla ihop de två händelserna?

Liket av en annan kvinna dyker upp, och de hotfulla uppringningarna till Samantha fortsätter, samtidigt med att en mystisk kvinna påstår sig vara någon ur hennes förflutna. Och kvinnan har varit död i flera år!

Då kriminalassistent Rick Bentz blir övertygad om att den seriemördare som går omkring på New Orleans gator är någon som står Samantha nära, vågar hon inte lita på någon. Speciellt inte på sin nye granne som tycks veta mer om henne än en främling borde ...
"


Redan från de första meningarna fångas man upp och Lisa Jackson lyckas hålla kvar en under hela berättelsen. Det fanns inte ett enda tillfälle då jag ens funderade på att lägga ifrån mig boken. Det tog mig ytterst få dagar att läsa den, men det kändes inte som att jag läste särskilt mycket varje dag, vilket förmodligen kan förklaras med att jag verkligen sögs upp av orden och för tillfället existerade inget annat än berättelsen och dess karaktärer.


Hett blod av Lisa Jackson

När jag läser kriminalromaner brukar mitt huvud jobba på ganska mycket genom att hela tiden försöka ligga steget före och lista ut vem mördaren är. Ibland lyckas jag ganska bra, medan jag andra gånger inte alls kan komma på vem den skyldige skulle kunna vara. I det här fallet fick mitt huvud en rolig liten resa, eftersom Lisa Jackson kastar läsaren fram och tillbaka mellan möjliga kandidater. "Är det han? Eller han? Nej, det måste ju vara han!" I ena stunden misstänkte jag att det kunde vara en person, för att i nästa nästan helt lägga undan de misstankarna och istället rikta dem mot någon helt annan. Det var roligt och när man på de sista sidorna verkligen fick bekräftat vem det var, kunde jag knappt sluta le.

Trots att även den här boken var lite förutsägbar (varför har de samma mönster som Nora Roberts böcker?!) var den välskriven. Att fånga läsaren med sitt språk och att sedan hålla kvar denne till sista ordet är skickligt och det lyckas definitivt Lisa Jackson med. Jag satt som på nålar när det gällde de där mystiska uppringningarna som Samantha Leeds fick.

Definitivt värd att läsa!


Dagens citat:

"Det finns få uppriktiga vänner - men så är heller inte efterfrågan så stor."
(Marie von Ebner-Eschenbach)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie