Möjligtvis inte bästa angripssättet

Brukar du se på reklam? Jag tillhör den lata kategorin som stannar kvar på kanalen när det blir reklampaus och således blir det att jag ser på den reklam som visas, såvida jag inte gör något annat under tiden.

En kväll när jag och älsklingen satt i soffan och såg på tv blev det reklampaus i filmen eller programmet (minns inte exakt) som vi såg på. Plötsligt ser jag på en reklam där man får se en kvinna och en man som sitter på ett fik och har en dejt. De sitter och pratar och så frågar kvinnan vad mannen jobbar med. Han visar tydligt att han blir upprörd och menar att ens arbete är en personlig sak. Därefter kommer han med (svaga) argument, och till sist ser man en text som talar om att han jobbar på SJ.



Min första reaktion var att skratta. Herregud! Snacka om att de mobbar sig själva! Visserligen får man också veta att de nu genomför ett förbättringsprogram, men jag fylldes av känslan att det inte är bra att tillhöra de anställda på SJ.

Riktigt hur de tänkt kunde jag inte avgöra, vilket gjorde att jag funderade så smått på det. Mina funderingar tog slut när jag nyligen läste en "artikel" i "Kupé", där Felix Herngren blev intervjuad. Tydligen är det han som har regisserat SJs reklamfilmer och det var han som ansåg att det bästa SJ kunde göra var att skämta med sig själva.

Där kunde jag inte hålla med. Är det meningen att de sa förändra människor attityd till SJ? Då anser jag att de har misslyckats med reklamfilmerna. Det de gör nu är att spä på fördomarna mot SJ som en stor del har (även jag tillhör den kategorin sedan två och ett halvt år tillbaka). Bara för att SJ säger att de ska bli bättre, kommer inte denna del av befolkningen att tro dem. Hur kan man göra det när de bara har svikit förtroende hela tiden? Å andra sidan kan man se det på det här sättet att SJ är medvetna om att de har dåligt rykte och att de vill förändra det genom sitt förbättringsprogram.

Lösningen på deras problem? De måste helt enkelt bygga upp ett nytt förtroende hos befolkningen, som är deras kunder. Visserligen inser jag att det är lättare sagt än gjort, men som jag ser det är det vad som krävs. Under Kommunikationslektionerna har vi fått lära oss på vilket sätt man kan skapa förtroende.

Att skapa förtroende innehåller tre delar:
  • Identifikation
  • Ha historik med fördelar
  • Kunna hantera rädslor
Vad innebär identifikation? Jo, att de som man vill skapa förtroende hos ska kunna känna att man är precis som de själva eller att man är en person som de vill vara. Att ha historik med fördelar innebär att man har kunnat göra det bra för sig själv, och om man då kan det är chanserna större att man även kan göra det bättre för andra. I alla fall kan man så den tanken hos de man vill skapa förtroende hos. Kunna hantera rädslor ... Det innebär att man tar hand om de rädslor som de man vill skapa förtroende har. Man visar att man kan lösa deras problem.

Exakt hur SJ skulle kunna använda de här delarna kan jag inte svara på just nu på rak arm. Men om de använt sig av detta tror jag att de skulle lyckas bättre med reklamfilmerna. Åtminstone skulle de förmodligen kunna förändra de anti-SJ-människorna som finns.


Dagens citat:

"Vi ska hoppa på föräldrar och barn."
(Vår lärare/advokat i familjerätt som berättade om vad vi skulle gå igenom under lektionen.)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Jonesy:

Jag tycker inte alls om den reklamen.. Jag tycker att den visar på att personalen är problemet, men jag anser att det är ledningen som bär ansvaret genom att inte åtgärda de problem som SJ haft. Tycker det är respektlöst mot personalen. Gemene man tänker nog att konduktörer och tågförare är de som ska straffas eftersom man inte alltid tänker på att de bara sköter sitt jobb så gott de kan, precis som alla andra, och inte tar de stora besluten egentligen... Tycker att ledningen ska ta sitt ansvar istället faktiskt. Istället för att låta personalen ta skit.