Jag förstår inte

Det finns mycket här i världen som jag inte förstår och som ursäkt använder jag att jag är blondin. Nåväl, rödblondin för att vara petig men jag är lite mer blondin än rödhårig. Hur som helst, nu har jag hakat upp mig på något som är ganska vanligt bland communitysidorna som finns.

En kväll när jag var inne på LS8 och kollade runt, kastade jag ett getöga på de galleribilder som andra medlemmar nyligen lagt till. Vad som fångade min uppmärksamhet var en bild på en trosbeklädd rumpa med titeln "F*ck me". Nyfiken som jag är klickade jag mig in på hennes profil och till min förfäran hade den här tjejen lagt upp fler väldigt lättklädda bilder på sig, varav en där hon visade brösten, fast hon hade ena handen över. Det är ingen överdrift att säga att jag satt som en fågelholk (det vill säga med öppen mun alltså).

Dessvärre är den här tjejen långt ifrån den enda som lägger upp den här typen av bilder på sig själv. Visserligen får människor göra precis vad de själva vill och behagar, men när man ser att användaren är omkring tretton år blir man nästan mörkrädd. Är det - med det här i åtanke - konstigt att pedofiler och dylikt finns på communitysidor av den här typen som LS8?


En skylt som vi såg i Bryssel
En skylt till en strippklubb som jag och några klasskompisar i trean på gymnasiet gick förbi när vi var på klassresa i Bryssel. Retar mig på att jag glömde att stänga av blixten och att jag inte såg detta förrän när jag senare satt och tittade på bilderna.

Vad jag dock inte förstår - oavsett ålder på användaren - är varför man väljer att publicera sådana utmanande bilder på sig själv? Det gäller inte bara tjejer, utan även killar tycks gilla att lägga upp den här sortens bilder. Varför? Den mest uppenbara förklaringen för mig är att de är på jakt efter någon form av bekräftelse. Förmodligen vill de att andra ska kommentera bilderna och skriva att de är attraktiva etc. och att kommentarskrivaren gärna skulle vilja göra diverse barnförbjudna saker med personen på bilden. De vill veta att de duger. Jag kan inte se någon annan förklaring för tillfället. Kan du?

När Playahead fortfarande fanns, gjorde jag misstaget en gång att lägga upp en bild som visade hur kort mitt hår hade blivit efter att jag hade varit hos frisören. Hur många kommentarer jag fick minns jag inte, men inga av dem hade med hårlängden att göra. Även om jag för en stund kände mig en smula smickrad, kände jag mest obehag. När allt kommer omkring kände de inte mig och därför var kommentarerna bara ytliga. Obehaget hade med säkerhet inte infunnit sig om personer som jag känner hade gett mig kommentarer med samma innebörd. Dessutom behöver jag inte andras ytliga uppskattning. För mig är det först och främst insidan - ens personlighet - som är viktigast och sedan har jag ju trots allt älsklingen. Hans och vännernas åsikter angående mitt utseende är de enda som jag bryr mig om.

Fast även jag har befunnit mig i en sådan period där man desperat behövde andra människors bekräftelse för att själv kunna tycka att man var något, även om jag aldrig gick till sådana ytterligheter som att lägga upp halvnakna bilder på mig. Om det nu är bekräftelse som dessa människor söker, kan jag bara beklaga att de måste göra på det här sättet för att få det. För om det nu är det här som är orsaken, är det i grunden bara sorgligt, oavsett hur personerna ser ut.


Dagens citat:

"Att ta medicin är inte roligt, men att ha roligt är en bra medicin."
(Japanskt ordspråk)

Ha det så bra!
Oförstående kramar
Jessie
#1 - - Cherry:

Uppmärksamhet och bekräftelse skulle jag tro, sen vill väl många visa upp vad dem "har" så att säga.