Kokosdrömmar

Jag vet inte hur det är med dig, men jag tycker att vaniljdrömmar är goda. Dessutom är kokos också gott. Därför drog jag slutsatsen att kokosdrömmar i så fall måste vara riktigt gott (minns inte om det är logik à la Trazan & Banarne eller logik à la Fem myror är fler än fyra elefanter) och jag hade inte fel! Receptet fann jag på ICA och tänkte dela med mig av det..

Kokosdrömmar
ca 25 stycken

Ingredienser:
50 gram smör eller margarin
1 ½ dl rörsocker strö
1 tsk vaniljsocker
½ dl mat- eller rapsolja
2 dl kokos
1 ½ dl vetemjöl
½ tsk hjorthornssalt


Gör så här:
  • Sätt ugnen på 150°C.
  • Rör matfett, rörsocker och vaniljsocker smidigt med visp (jag använder elvisp).
  • Tillsätt oljan lite i taget under omrörning.
  • Rör ned kokos och mjölet blandat med hjorthornssalt.
  • Rulla degen till runda bollar och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
  • Grädda mitt i ugnen cirka 15 minuter.
  • Låt drömmarna kallna på plåten.

Kokosdrömmar
Så här ser de ut före de har gräddats.


Kokosdrömmar
Så här ser de ut när de är klara.



Dagens citat:

"Gör vad du fruktar och din fruktan kommer att dö."
(Ralph Waldo Emerson)

Ha det så bra!
Kokosdrömmande kramar
Jessie