Det här med att söka jobb

Redan i höstas var ett flertal av mina studiekamrater i färd med att söka jobb. Jag själv ansåg att det inte riktigt var aktuellt. Inte just då. Det jag ville var att fokusera på studierna. Dock har jag under praktiken börjat söka lite jobb eftersom examen snart står för dörren (om cirkus två månader). Fast det är ingen dans på rosor.

Efter att retorik A-kursen hade nått sitt slut, sökte jag en del jobb i trakten kring Strängnäs eftersom jag och älsklingen pratade om att flytta ihop och då ville jag kunna bidra till hushållet. Dock gick jobbsökandet inget bra och jag fortsatte därför med B-kursen i retorik. Som avslutande del skulle vi skriva en B-uppsats och för mig blev det ganska enkelt. Jag valde att studera om retorikens verktyg kunde komma till användning i det personliga brevet vid jobbsökande. Det innebar att jag sammanställde de vanligaste råden och gjorde därefter min jämförelse. Efter det här arbetet kände jag att jag hade hyfsat bra koll på hur jag skulle skriva mina ansökningar och jag blev också kallad till fler intervjuer (så någon nytta hade mitt arbete).


Men det svåraste ligger väl i och för sig inte i att skriva ansökan, även om det är tillräckligt svårt ändå. För mig är utmaningen vad jag ska svara på eventuella frågor från den som intervjuar. Trots att jag innan intervjun vet hur ja ska svara på ett ungefär (för att jag har gått igenom det tusentals gånger i huvudet), låser sig allt när jag väl sitter där och allt blir pannkaka.

Inför andra praktiktillfället var min ena studiekamrat inriktad på att gå på så många intervjuer som möjligt för att lära sig - vilket hon också lyckades med! Jag skulle vilja säga att det är precis det jag själv behöver, fast jag har varit på en hel del intervjuer och har fortfarande inte förbättrat mig. Vad är det jag gör fel? För fel måste jag ju göra. Annars vet jag inte vad som är tokigt.

Har du några idéer? Hur gör du själv, eller, hur har du gjort?


Dagens citat:

"Allting är svårt innan det är enkelt."
(Johann Wolfgang von Goethe)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie