Äventyrets andra dag: Mot Malmö!

Den första december skulle min systerson döpas i Johanneskyrkan i Malmö. Av respekt för min syster och hennes familj kommer jag inte dela med mig av bilder från dopet. Därför får du nöja dig med andra bilder. Hur som helst, eftersom vi behövde vara i Malmö vid ett-tiden, var vi tvungna att ta tåget från Halmstad som gick vid elva. Jag är en person som hatar att stressa och därför ville jag gå upp vid åtta för att hinna göra mig i ordning. När vi var klara promenerade vi bort till tågstationen, men vi tog en trevlig omväg via stranden.
 
På stationen skulle vi ladda älsklingens resekort och upptäckte att det både fanns en kameraman och en reporter med mikrofon som smög omkring bland allt folk på stationen. Tydligen ska de bygga ett nytt resecentrum som binder ihop de båda bussterminalerna och tågstationen och av den anledningen hade de någon form av mindre festligheter med tal och liknande. Till slut blev det i alla fall dags att ta tåget till Malmö - ett tåg som var fullt av människor.
 
Johanneskyrkans baksida (fotografen är älsklingen)
 
Väl på plats i Malmö blev vi och mina föräldrar (som anlände samtidigt som vi i sin bil) insläppta i församlingshemmet där vi skulle ha "festligheterna" efteråt. Det var då jag fick träffa min systerson för första gången. Jösses, vad han är söt och charmig (trots att han först rynkade på näsan åt mig)! Jag blev fäst vid honom och tycker att det är tråkigt att vi bor så långt ifrån varandra. Hade gärna haft möjlighet att kunna träffa honom oftare. Och själva dopet var fint och gick bra. Jag deltog genom att bära korset när vi gick fram i procession och jag läste ur ett evangelium, och detta gjorde jag eftersom jag skulle bli hans fadder (det som tidigare hette gudmor/gudfar). Min systerson var väldigt duktig. Han var tyst och lugn när prästen skvätte vatten på min systersons huvud och när prästen sedan visade upp honom efteråt för de övriga gästerna.
 
När vi hade ätit och syrran och hennes sambo hade öppnat presenterna, träffade jag och älsklingen min bästa kompis en stund. Det slutade med att vi åkte till Emporia, där vi fikade på Ambrosia. Jag tog  varm choklad utan grädde och en chokladcroissant, men croissanten var en besvikelse. De var knappt fyllda med choklad! Bara ett tunt lager. Till och med dem man köper på ICA har mer fyllning. Jag måste verkligen lära mig att göra sådana själv ... Hur som haver, efteråt satt vi och snackade tills det blev dags att ta tåget tillbaka till Halmstad vid nio. När vi lämnade Emporia kom stora och rätt många snöflingor. Fram till dess var Malmö snöfritt.
 
En av hissarna inne på Emporia som jag blev fullkomligt fascinerad av.
 
 
 
Med tanke på vilken tid på dygnet det var trodde jag att det knappt skulle finnas några passagerare på tåget, men jag kunde inte ha mer fel. Tåget var smockfullt med folk! Lyckligtvis fick vi ganska snart var sin sittplats, jag och älsklingen. När vi kom fram till tågstationen i Halmstad blev det en promenad hem till älsklingen. Sedan tog vi det bara lugnt tills vi somnade i soffan. 


Dagens citat:

"Den som söker fel hittar inget annat."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie