Svårt att sätta ord på

Under en engelsklektion bestämde sig läraren för att vi skulle få tala om vilket område inom juridiken som vi gillar och varför vi tycker om det. Jag behövde inte ens fundera på vilket område som jag tycker bäst om. Det givna svaret är straffrätt. Fast när jag skulle komma på en motivering till varför, blev det med ens svårare. Jag tycker att straffrätten är spännande. Men varför tycker jag det?

Jag satt och funderade till den grad att jag inte hade blivit förvånad om någon påpekat att det luktade bränt. Jag tycker om straffrätt. Det har jag i princip alltid varit intresserad av. Straffrätt är spännande. Men ... VARFÖR?! Är det för att jag tycker att det är roligt att folk blir straffade för de brott de begått (även om det svenska rättssystemet inte går ut på hämnd)? Är det för att det i högsta grad berör människor? Eller är det helt enkelt så att jag är ond och tycker om att människor och/eller deras ägodelar kommer till skada? Jag vet helt enkelt inte! På ett sätt tycker jag om att det är lite av ett pussel (att granska någons handlande, dennes uppsåt och effekter av handlandet, för att sedan se om det omfattas av rådande lagstiftning), fast hela juridiken är ett pussel och inte enbart straffrätten.

Utsikt från tåget
En vacker Skånebyggnad som jag vid något tillfälle tog bild på när tåget ner mot Malmö när vi rusade genom det skånska landskapet.

Hela tiden kommer jag tillbaka till att jag tycker att det är spännande. Men jag kan fortfarande inte sätta ord på varför. Befinner du dig i en liknande situation - att du tycker om något men att du inte kan sätta ord på varför? För mig är det irriterande och ju mer jag tänker på det, desto mer benägen blir jag att finna en konkret anledning.

Nu ska jag hur som helst sluta tänka på det eftersom det finns andra saker som jag behöver fokusera på. Gäller bara att få med hjärnan på det beslutet.


Dagens citat:

"När en kvinna sträcker ut vänster hand genom bilfönstret kan det betyda två saker: antingen torkar hon nagellacket eller också tänker hon svänga höger."
(Rudi Carrell)

Ha det så bra!
Kramar
Jessie