Digitalt läsande

Som examenspresent gav älsklingen mig en läsplatta. E-böcker börjar bli mer och mer populärt och trots att jag gillar doften och känslan av att hålla i en bok, har jag varit intresserad av att testa de elektroniska böckerna. Dock var jag ytterst skeptisk till det digitala läsandet från första början. Å andra sidan har jag tidigare bara haft datorn för att läsa e-böckerna och jag är inte förtjust i att läsa långa texter på datorn. Men en läsplatta skulle kunna lösa det problemet.

Och det gör det! Hittills har jag läst ”Ekens syster” som är en av Elin Holmerins noveller (och finns på hennes hemsida) samt ett smakprov ur Malin Johanssons nya roman (där jag var testläsare). Jag kan definitivt se fördelarna med det här digitala läsandet. Det tar ingen plats (utom filernas storlek, men det går att åtgärda med minneskort eller liknande). Det är miljövänligt. Det blir mindre jobbigt när man ska flytta. Man kan enkelt ha med sig plattan (den tar mindre plats än en bok).
 
 
 
Dock finns det några nackdelar. Läsplattan tillhör tafs-elektroniken, vilket jag ogillar men jag kan överleva med det. Just min platta är lite trögtänkt så man måste ta i lite för att den ska reagera. Fast den är ju inte direkt skapad för att man ska tafsa en massa, utan det finns knappar så att man kan bläddra mellan sidorna. En annan nackdel är att batteriet tycks ta slut fort. Nu har jag å andra sidan inte använt den väldigt mycket. Batteritiden kan med andra ord vara bättre än vad jag har uppfattat det som.

Om du gillar att läsa, men ännu inte stiftat bekantskap med läsplattan tycker jag att det kan vara värt att göra det. Jag var som sagt själv en motståndare från första början, men nu är jag faktiskt förtjust i den här sortens läsande.


Dagens citat:

"Jag har fotografiskt minne -- det klickar jämt!"
(Björn Thörnqvist)


Ha det så bra!
Digitala kramar
Jessie
#1 - - Cherry:

Jag gillar också att hålla i en riktig bok och få bläddra genom sidorna och så vidare, så trots min iPad håller jag mig till böcker. :)

#2 - - Areyanna:

Hej! Funkar den bra??=)

Svar: Ja, den fungerar faktiskt bra. Men som sagt så har jag inte testat den väldigt mycket. Men så här långt tycker jag att den fungerar. :-)
Jessica