Hänvisa så det ryker om det!

När man har att göra med myndigheter får man oftast någon form av ärendenummer eller diarienummer. Om man får hem dokument i sitt ärende får man definitivt ett sådant nummer.

Många gånger har man svårt att se andra runt omkring när man är så inne i sitt eget ärende. Man räknar med att de som handlägger ärendet ska veta vem man är. Jag är likadan när jag hör av mig till bilfirman där vi köpte vår bil – jag räknar med att de vet vem jag är och vad mitt ärende gäller (kanske främst för att jag har hört av mig så många gånger och varit en jobbig kund …). Fast oftast försöker jag ge så många uppgifter som möjligt för att de ska kunna hitta mitt ärende i sitt system. Men att räkna med att de vet vem man är, är fel eftersom både bilfirman och myndigheter har hand om många olika ärenden. Visst kan man ofta leta upp personen i systemet med hjälp av namnet, fast om det finns andra med likadant namn som själva har ärenden hos myndigheten, eller om man har haft andra ärenden där, kan det bli lite problematiskt utan ärendenummer. Inte omöjligt att lösa, men det tar definitivt längre tid. För att då få bättre och snabbare service är det bäst att man har någon form av ärendenummer som man anger ganska snart och tydligt vid kontakt med de som handlägger ärendet.
 
 
Någon gång på jobbet var det en kille som spontanringde från tunnelbanan därför att han veckan innan inte hade fått tag på nämnden. Han hade vid det tillfället inget ärendenummer, eller rättare sagt så mindes han inte det och dessutom var täckningen rätt dålig så det var svårt att höra honom. Vid sådana tillfällen är det svårt att hjälpa personen som ringer.

Mitt råd är därför att om du får ett ärende-/diarienummer eller liknande, så ange det när du tar kontakt med de som handlägger ärendet. Det spar tid och underlättar mycket.


Dagens citat:

"Byråkraterna är papperskrigets militärer."
(C. Northcote Parkinson)


Ha det så bra!
Hänvisande kramar
Jessie