Vill du förlova dig med mig?

Förlovning: överenskommelse mellan två människor om att (senare) gifta sig. (Källa: Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien/SO)

Nuförtiden tycks folk tro att ”förlovade” är en egen kategori av levnadssätt, precis som ”gifta” eller ”sambo”. Numer frågar folk om den andra vill förlova sig med en eller så har båda till och med tillsammans bestämt ett datum då man ska berätta för andra att man är förlovade. Dock är det inte så en förlovning är tänkt att gå till eller innebära.
 

Förlovning är den tid från det att en i förhållandet har friat och fått ett ”ja” från den andra, tills det att man gifter sig. Varken mer eller mindre. En del säger att förlovning (utan att först ha friat) är ett sätt att visa att man menar allvar med sitt förhållande och vill bara vara med sin partner. Fast tekniskt sett behöver man inte vara förlovade med varandra för att visa det. Ett monogamt förhållande innebär i grunden att man bara vill vara med en person. Och om man inte vill gifta sig, har förlovningen ingen betydelse. Det är inte värt mer att vara förlovade utan att gifta sig eller tanken på att vilja gifta sig, än att ”bara” vara sambor. Rent juridiskt är det tvärtom.

Min rättskunskapslärare på gymnasiet demonstrerade förlovningens juridiska betydelse genom att säga att man kan förlova sig med en krukväxt om man så vill. Gifta sig med eller vara sambo med en krukväxt går dock inte. Fast om man ska gå på SO:s definition är det omöjligt att förlova sig med en krukväxt då man endast kan ingå avtal med (ha en överenskommelse med) människor. Men bortsett från det stämde det han sade ganska bra.
 

Det är lustigt hur folk har fått det här begreppet om bakfoten. Det mest intressanta är kanske ändå hur så många har lyckats med den här misstolkningen. Någon sade en gång till älsklingen angående det här, att vi lever i ett modernt samhälle och kan inte bara gå efter traditioner. Fast det är ingen fråga om tradition, utan en fråga om en betydelse. En innebörd. Om folk då vill ha nya sätt att leva på, går det väl att skapa en ny levnadsform? Inte för att jag anser att det behövs, men tekniskt sett går det.

Jag menar alltså att om man inte är beredd att gifta sig ska man inte ta ”förlovning” i sin mun. Speciellt inte om man har missförstått innebörden med begreppet. Det där med att man vill visa att man menar allvar med förhållandet, ser jag inte som något annat än att det är för omvärlden som man vill visa det. Om förhållandet är tillräckligt starkt behöver man egentligen inga yttre bevis på det. Det räcker med att de i förhållandet själva vet om det, vilket man oftast också gör.

Jag är medveten om att jag med det här inlägget riskerar att trampa på en hel del ömma tår och att jag också riskerar att göra dig upprörd. Men det här är endast mina åsikter och jag menar inte att förolämpa dig på något vis.


Dagens citat:

"Kärleken är större än lagen."
(Kinesiskt ordspråk)


Ha det så bra!
Förlovade kramar
Jessie
#1 - - Johannes Winger-Lang:

Jag hoppas att folk som förlovar sig efter några få månader... för att sedan göra slut efter ytterligare några få, börjar åtminstone tänka en liten stund. Nu lärde i alla fall jag mig något mer, så jag tackar för bra läsning! :)

Svar: Varsågod. :-) Jag hoppas också att folk som förlovar sig till höger och vänster för att sedan bryta den tänker. För tekniskt sett är inte en förlovning ett tecken på att man är seriös om man ändå bryter den så lätt.
Jessica

#2 - - Katten Jones:

Iiiiiiiiih! PRECIS så som du skriver är så som jag alltid, ALLTID sett på förlovning! För var och är det så självklart att en förlovning innebär att man ska gifta sig med varandra. Däremot fick jag lära mig att andra inte tar det lika seriöst den tråkiga vägen...

Har varit förlovad två gånger innan jag träffade J-man och båda gångerna gick jag in i det med att det skulle vara jag och han för evigt. Men nej. Uppenbarligen inte. Och idag är jag ju i och för sig glad för det, men att få veta av den man planerar bröllop med att den inte är lika seriös gör givetvis ont. Så jag började tappa tron...

Tack och lov har jag nu träffat den där som tar det lika allvarligt som jag och nästa år "smäller" det! Nu ska det här inlägget delas så att fler får se det här fantastiska inlägget som även tar med det juridiska (som jag aldrig pratat mycket om eftersom jag inte är så insatt).

Svar: :-) Vad bra att det uppskattades! Det är ett känsligt ämne, men jag blir bara så irriterad när folk förvränger saker och ting och sedan hänvisar till att vi lever i ett modernt samhälle ... Liksom, var finns logiken där? Jag glömde att ta upp den lilla detaljen att tekniskt sett är man redan förlovade med varandra om man i förväg har bestämt ett datum då man ska tala om för andra. Fast det tänker inte folk på. Min syster är en av dem ... Efter att min make berättat om att han gett sig in i en diskussion med en som tog illa upp (min make har samma åsikter som jag i den här frågan), kände jag att jag behövde skriva av mig.
Tråkigt att du har varit med om oseriösa. :-( Men precis som du så ser jag en förlovning så som definitionen: att man SKA gifta sig. Kan förstå att det sårar och gör ont när man inser att den andra inte har samma inställning. Men tur att J-man är av en annan åsikt! :-D Grattis!
Jessica