Bokhyllerunda - B

Nästa bok att presentera blev Henning Mankells "Brandvägg" som är den åttonde av totalt elva böcker om Kurt Wallander. Boken handlar om att en man hittas framför en bankomat i Ystad. Kort dessförinnan mördade två unga flickor en taxichaufför och oväntat lyckas den äldre av flickorna att rymma. Plötsligt drabbas Skåne av ett strömavbrott. Orsaken är den svartbrända kropp som finns i en ensligt belägen transformator. Helt skilda händelser, men snart anar Kurt Wallander att allt hänger ihop. Det finns ett syfte. Och en plan.


I dag minns jag inte särskilt mycket av "Brandvägg", vilket beror på att det är minst sex år sedan jag läste den. Jag minns i alla fall att jag tyckte om den, fast om det var för att jag just då var tokig i Henning Mankells böcker eller ej kan jag inte svara på. Dock var jag urusel på att läsa dem i ordning. Mitt råd är hur som helst att börja läsa serien från början ("Mördare utan ansikte" är den första). Då tror jag att man får störst behållning av böckerna.


Dagens citat:

"Ingen bidrar så mycket till underhållningen på en bjudning som den som inte är närvarande."
(Audrey Hepburn)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie