Superkraft

I lördags när jag var på väg till tåget gick jag och lyssnade på FM-radio i mobilen (jag hade tagit livet av mina hörlurar till mp3:n och fram tills efter mitt besök i den kalla huvudstaden hade jag inga nya). Dessvärre (för min del) får jag nästan bara in Rix FM - de flesta andra kanaler har ingen bra mottagning. Hur som helst, under min promenad spelade de upp några klipp från veckans Rix Morronzoo. Ett klipp var från i onsdags när Roger Nordin berättade om en undersökning som han hade sett i tidningen. I undersökningen skulle man svara på frågan om vilken superkraft som man skulle vilja ha.

Titti Schultz hade velat ha superkraften att kunna vara osynlig så att hon hade kunnat vara var hon ville, när hon ville det även om hon inte hade fått. Spontant känner jag att det är den kraften som jag också gärna hade haft. Tänk vad mycket man hade kunnat ta reda på genom att vara osynlig. Fast å andra sidan finns risken att man hade fått veta en del som man egentligen inte vill veta. Ibland kan det vara bättre att leva i okunskap. Det finns vissa saker som man skulle må dåligt av att få veta.


Snygg effekt med vår kamera som blir av att motivet rör sig när man ska ta bild med en viss funktion. Bilden är tagen i Castel Sant'Angelo i Rom.

Nästa superkraft som jag hade kunnat tänka mig att ha är att läsa tankar. Fast då uppstår samma problem som att vara osynlig och med kraften att läsa tankar hade det problemet varit mer påtagligt. Å andra sidan hade det på ett sätt varit enklare om man hade kunnat läsa tankar. Då hade man kunnat undvika missförstånd och förstått sig bättre på andra människor. Genom att veta hur en människa tänker vet man också till stor del hur denne fungerar.

En tredje kraft som jag hade velat ha är att kunna projicera sig från en plats till en annan. Tänk vilka sovmorgnar man hade kunnat få och allt strul med tåg etc. som man hade kunnat slippa! Dessutom är det ett väldigt miljövänligt sätt att förflytta sig på. Nackdelen med den här kraften hade varit att man skulle riskera att bli lat. Man hade inte haft behovet av att gå för att ta sig någonstans och därmed skulle man riskera att sluta använda benen som transportmedel.

Jag har svårt att bara välja en kraft. Min obotliga nyfikenhet hade utan tvekan valt kraften att kunna läsa tankar medan mitt hat mot SJ klamrar sig fast vid projiceringskraften. Svårt val. Vilken tur att jag slipper välja vilket jag skulle vilja ha i verkliga livet. Smile


Dagens citat:

"Det är aldrig för sent att bli den vi skulle kunnat vara."
(George Eliot)


Ha det så bra!
Kraftiga kamar
Jessie
#1 - - Hanan:

Enkelt för mig och jag kan sammanfatta mitt val i ett ord; förhäxadkrafterna =)