På upptäcktsfärd i Köping: Gammelgården och Karlbergsskogen

Förra helgen var det väldigt fint väder och på lördagen bestämde jag och älsklingen oss för att göra en liten utflykt här i Köping. Den här gången bar det av till Gammelgården och Karlbergsskogen som ligger bakom sjukhuset.


Gammelgården, sett från parkeringen.



Em gammal vattenpump. Jag är svag för ålderdomliga ting.


Otroligt fint väder och hela tiden hörde man fåglarnas sång, vilket jag försökte fånga på videon nedan.

[videoklippet har tagits bort]


Det finns även en lekpark för barnen vid Gammelgården.


Jag och älsklingen gick Hälsostigen som är på 1,2 km. Okej, det ligger närmre sanningen att säga att vi gick vår version av den. Vi tror nämligen att vi någonstans kom på villovägar, men det var lika trevligt för det.


"Ingången" till Karlbergsskogen.



En damm ...


... med en ensam and. Undrar var hans kvinna finns någonstans? Här fick jag i alla fall dåligt samvete för att jag inte hade tagit med mig något så jag kunde mata honom. Nästa gång lille and. Nästa gång.


Här och var fann vi stora stenar. Kan det vara de stora stygga jättarna som har kastat omkring dessa? Typ som jätten Finn i Lund?





Porlande vatten.


Det fanns många bänkar att sitta på längs vägen.


Den här skylten (som visade vad stigen hette - "Genvägen") pekade mot ...


... den lilla stigen som du kan se bakom stenen. Alltså den som pekar in mot bilden och inte den som går horisontellt. Både jag och älsklingen tyckte att det var ett passande namn på stigen.






Vi blev lite besvikna när vi insåg att vi ganska snabbt hade avklarat den där Hälsostigen, men här var inte vårt lilla äventyr slut. Nej då. Vi hittade en konstig byggnad som vi var tvungna att besöka.


Jag har mina aningar om att det är en vattenreservoar, men är inte helt hundra.


Till sist besökte vi vattentornet. Vi kunde inte gå in, men utanför stod vi allt.

Hoppas att du har överlevt detta hundra kilometerslånga inlägg.


Dagens citat:

"Du träffar en förfärlig massa klyftiga killar med dumma fruar, men nästan aldrig en klyftig kvinna med en dum karl."
(Erica Jong)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie