Bäddat för mord (J.D. Robb/Nora Roberts)

I framtidens New York arbetar Eve Dallas som polisinspektör sedan tio år tillbaka. När en mördare har ihjäl kvinnor i deras sängar, berörs Eve mer än vad hon vill erkänna. Orsaken ligger i hennes förflutna. Ett förflutet som hon försöker glömma.
 
J.D. Robb är en av Nora Roberts pseudonymer och Bäddat för mord är den första i serien om polisinspektör Eve Dallas. Tidigare har jag läst bok nummer två i serien, Mord med guldkant. Att göra det är inget att rekommendera därför att jag kände att det förvirrade mig. Jag hade stundtals svårt att hänga med.
 
 
Eftersom jag jämt brukar ta upp de negativa delarna med Nora Roberts böcker varje gång hon kommer på tal (trots det älskar jag ändå hennes böcker. Det är den dumma förutsägbarheten som jag inte tycker om), tänker jag skona dig och dina ögon den här gången. ;-) Men för tydlighetens skull så finns de även i den här boken. Det är bara att läsa något av mina andra inlägg om Nora Roberts om du vill veta vilka de är. I alla fall de generella nackdelarna.
 
Bäddat för mord lyckades inte beröra mig så som Roberts andra romaner brukar. Visserligen ligger det ett fruktansvärt motiv bakom morden, men mer än att konstatera det var det inte. Nu några dagar efter att jag har läst klart boken börjar jag till och med att glömma bort lite av det fruktansvärda motivet. Istället för att vilja beröra verkade Roberts vilja imponera på läsaren genom att rada upp framtidens tekniska detaljer. För mig som inte är det minsta intresserad av det, blev dessa partier rätt tråkiga att läsa. Precis som Mord med guldkant är första boken i serien lättsmält och lättglömd. Dock lyckades Roberts ett fåtal tillfällen få till trovärdighet i Eve Dallas reaktioner i de delar som på ett sätt var kopplade till Dallas förflutna. Men i övrigt känns repliker och andra reaktioner en aning tillgjorda. Som vanligt.


Dagens citat:

"You people all have to learn: this world is going to burn!"
(Neil Patrick Harris - "Slipping")


Ha det så bra!
Kramar
Jessie