Det var en gång en arg tröj-tant

I gårdagens inlägg skrev jag lite under tröjbilden. Jag skrev att jag skulle ta upp något i dagens inlägg. Det, därför att jag faktiskt började skriva om det under bilden men ansåg att det förtjänade ett eget inlägg.
 
Händelsen utspelade sig vid ett av tröjstånden på marknaden. Ett av de första tröjstånden som vi kom till. Jag slog på systemkameran för att fota tröjan så att jag kunde visa min syster. Med en gång förstod jag att det var ett misstag, för fram rusade en ilsken kvinna (tänk pitbull) som snäste frågan varför jag "knäppte bilder". Offensivt svarade jag som det var - jag ville visa tröjan för min syster som rätt nyligen fått barn. Kvinnan fortsatte (argt) med att säga att de inte tycker om att folk tar bilder på tröjorna därför att de är rädda för att andra då ska sno deras idéer.
 
 
Ja, jag blev arg över hur kvinnan behandlade mig, men samtidigt förstår jag henne och hur hon tänker. Jag skulle själv blivit arg om jag hade designat tröjor eller liknande och sedan fått se att någon har snott min idé. Men om de nu inte vill att folk ska ta bilder på tröjorna är det kanske smart att sätta upp en skylt där de talar om att fotografering inte är accepterat? Då slipper de att folk tar bilder.
 
Fast enligt mig var hennes uppträdande löjligt och onödigt. Sno idéer?! Det kan vara så att hon är blind, men de flesta tröjstånd har tröjor med likadana motiv. Exempelvis en tröja med en avbild av en "övningskör"-skylt, fast istället för "övningskör" står det "övningsgår". Den arga kvinnan hade en sådan tröja i sitt stånd, men jag såg flera andra stånd som hade en likadan design, fast snyggare. Så att påstå att just de är unika och de enda med de tröjorna är att ta i. För vad jag vet kan de vid det här ståndet vara de som snott de andras idéer. För mig framstår det som problemet med hönan och ägget. Vem kom först ..?
 
Men jag förstår som sagt hennes reaktion och hur hon tänkte. Fast å andra sidan, om jag nu hade velat sno deras idé hade jag enkelt kunna komma ihåg texten. Det behöver jag ingen kamera till.


Dagens citat:

"Så länge som vi har en jury där det finns människor som är musikutbildade tror jag aldrig att den bästa schlagerlåten kommer att vinna."
(Bert Karlsson efter Melodifestivalen 1981, när jurygrupper utsåg vinnaren)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Johannes Winger-Lang:

... Och dessutom om hon väl lyckas sälja tröjan så kommer ju motivet spridas betydligt mer än din lilla bild! Nu fick hon ju bara reklam (eller ja, HON sabbade väl reklamen!) ;)

Svar: Precis! Hon hade kunnat sköta det mycket snyggare än vad hon gjorde. Men men. jag fick min bild och hon fick inte sålt tröjan. ;-) Det kallar jag rättvisa! haha.
Jessica