Det här med våldtäkt

Det här är en del av mina tankar och funderingar kring juridikpoddens sjätte avsnitt.
 
 
Brottsbalken 6 kap. 1 §: Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2013:365).
 
 
 
Vad krävs det alltså för att det ska vara tal om våldtäkt (vilka rekvisit finns)?
  • Man ska bli tvingad till samlag, eller bli tvingad att göra eller tåla en annan sexuell handling, som med hänsyn till omständigheterna är jämförlig med samlag.
  • Detta tvång ska bestå av misshandel, eller våld eller hot om brottslig gärning.
  • Om man otillbörligen blir utnyttjad när man befinner sig i medvetslöshet, eller sömn, eller berusning eller annan drogpåverkan, eller sjukdom, eller kroppsskada, eller psykisk störning, eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd.
 
Vad innebär då detta? Jo, om något element saknas, exempelvis biten med misshandel, våld eller hot om brottslig gärning, är det alltså inte våldtäkt. Logiskt, i och för sig. Men hur blir det om en person vill ha sex med t.ex. mig, fast jag säger nej och den här personen fortsätter att tjata tills jag slutligen ger med mig? Eller, för att uttrycka det som Mårten: om personen tjatar ned motståndet hos den person som den vill ha sex med. Är det att betrakta som våldtäkt?
 
Inte enligt lagen. Fast instinktivt känner jag att det på sätt och vis borde vara det. Man gör ju det mot sin vilja. Fast samtidigt har man gett sitt samtycke och även om man tekniskt sett blir tvingad, består inte tvånget i att man blir misshandlad, utsatt för annat våld eller blir hotad om att bli utsatt för en annan brottslig gärning. Sexuellt tvång (brottsbalken 6 kap. 2 §) kan det inte heller bli tal om eftersom det tvånget måste vara ett olaga tvång. "Olaga" betyder kort och gott olaglig och att tjata är väl knappast olagligt ...
 
 
 
Såvitt jag ser, finns det i princip bara en sak att göra i en tjatsexsituation: stå på sig. Har man sagt nej så har man. Kanske är det lätt för mig att säga detta i teorin. Jag vet inte till hundra procent hur jag skulle reagerat om jag i verkligheten hamnade i en sådan tjatsexsituation, även om jag gärna vill tro att jag hade varit tillräckligt stark och stått på mig. För även om det inte är okej eller schysst att "tjata ned motståndet" hos någon, kan jag inte hitta något i lagboken som gör tjatet straffbart. Men rätta mig gärna om jag har fel!
 
Jag tror inte att lösningen ligger i att utvidga våldtäktsparagrafen. Då riskerar begreppet att urvattnas. Fast samtidigt; varför ska man bli tvungen att kriminalisera allt? Ett nej ska alltid respekteras för vad det är: ett nej. Nu vet jag att det inte alltid är så. Därför anser jag att mycket ansvar ligger hos en själv i tjatsexsituationer, även om en sådan situation inte borde få förekomma överhuvudtaget.
 
Har du några kloka tankar att dela med dig?


Dagens citat:

"Ingenting försvinner förrän det har lärt oss vad vi behöver veta."
(Pema Chodron)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie