Juridikpodden - avsnitt 6

När jag skrev om mina tankar och funderingar kring juridikpoddens andra avsnitt berättade jag om det så kallade Landskronamålet. När sjätte juridikpoddsavsnittet sändes hade Högsta domstolen meddelat dom i frågan. Liksom underrätterna fann HD att kommunen skulle hållas ansvarig för skadorna som uppstått. Ifall du vill veta resonemanget kan du antingen läsa domen eller lyssna på sjätte poddavsnittet.
 
 
Återigen togs ämnet "att komma på ord" upp. Om du vill höra när Mårten berättar om när Jan Hellner kom på ordet "inträngligen", tycker jag att du ska lyssna på avsnittet. Jan Hellners egen kommentar när han vid ett senare tillfälle pratade med Mårten om detta, var lite rolig.
 
 
 
Mårten klagade på att många är snabba med att klaga på domar utan att ha läst dem. Detta är, enligt honom, vanligt förekommande när det gäller sexualbrott. Jag håller med honom om att man ska vara försiktig med att kritisera domar om man inte har läst dem själv. Visst blir man upprörd när man läser om ett domslut i tidningen där domstolen har dömt tvärtemot vad man tycker att domstolen borde gjort. Fast där måste man vara medveten om att tidningen tydligt vinklar situationen i den riktigt som tidningen själv vill. Dessutom är åklagarens beskrivning alltid (av förståeliga skäl) partisk. Med andra ord borde man först läsa domen med dess domskäl innan man börjar kritisera domstolen. Att få tag på domar är enkelt. Om man vet när domen meddelades och/eller vad den handlar om, kan man ta kontakt med den aktuella domstolen (per telefon eller e-post), så tar de fram domen. Svårare än så är det inte. Alla har med andra ord lika stor möjlighet att få tag på domen.
 
I kommande inlägg kommer jag skriva om:
  • Det här med våldtäkt
  • När ett ord betyder något annat än vad man tror

 



Dagens citat:

"När du förenklar ditt liv, blir universums lagar enklare; ensamhet blir ej ensamt, fattigdom ej fattigt, och svaghet ej svagt."
(HD Thoreau)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie