Chokladtartelett

Jag berättade tidigare att jag inför att jag skulle sluta på nämnden bakade lite som jag bjöd på (hoppsan vad många "jag" det blev i den meningen ...). Bland detta fanns chokladtartelett. Då smakade jag inte själv på kakan, men det gjorde jag för två helger sedan när jag och älsklingen bakade det. Det var älsklingen som gjorde det mesta jobbet.
 
 
Chokladtartelettens positiva sidor är att den inte innehåller några ägg och den är tämligen enkel att göra. När man har smort fyra ugnsfasta tartelettformar som är ca 10 cm i diameter, ska man smälta 50 g margarin/smör och därefter blanda ned 2,5 dl digestivekexsmulor. Sedan ska man fördela kexblandningen i formarna och trycka ut till en jämn botten och upp på kanten. När det är gjort ska de kylas i 10 minuter. Efter det smälter man 200 g mörk choklad, 2 msk honung och 1 msk margarin/smör. När ingredienserna har smält tar man bort kastrullen från värmen och blandar i 1 dl vispgrädde och röra till en jämn chokladkräm. Sedan portionerar man upp krämen i formarna och därefter kyler dem tills de blivit fasta. Detta tar cirka 3 timmar. Därnäst ska man smälta 50 g vit choklad med 1 msk margarin/smör över vattenbad, för att sedan fördela en klick vit choklad på varje tartelett. Kakorna ska sedan kylas ytterligare 15 minuter innan de tas ur formarna och serveras. Jag lade till riven vit choklad över tarteletterna. Någon skillnad i smak gjorde det dock inte.
 
Det var kanske ingen speciell kaka (då föredrar jag kladdkaka), men den smakade bra. Kanske var den lite för söt, men det är en smakfråga.


Dagens citat:

"Ju mer ljus du släpper in, desto ljusare blir världen du lever i."
(Shakti Gawain)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie