Dinosaurium

Mellan den 15 maj och den 18 augusti 2013 kan man gå och se utställningen Dinosaurium i Halmstad Arena. Inträdet kostar 95 kronor för vuxna och 75 kronor för barn mellan 4 och 15 år. Jag och älsklingen var där en helg och tittade. Dinosaurier har för visso aldrig riktigt varit min grej, men jag kunde inte låta bli att förundras över dessa varelser. Tänk att de faktiskt har levt här på jorden. Att de har sprungit runt där vi nu går omkring. Jag vet att många var stora, men jag har trots det svårt att ändå föreställa mig hur stora de faktiskt var. I jämförelse med mig själv. Och oavsett hur duktiga arkeologer, historiker och andra experter än är, kan vi ändå inte riktigt veta hur de levde, hur deras beteende var, hur stora de faktiskt var etc. Det enda vi kan göra är att gissa, och det gäller även deras utseende. Visst finns det skelett som indikerar hur de såg ut, men vi kan aldrig veta exakt hur de såg ut på utsidan.
 
 
När vi gick omkring och kikade på skelett och avgjutningar funderade jag över hur det skulle ha varit att leva när dessa varelser härskade. Om det hade varit möjligt så klart. Det går nog inte helt att föreställa sig det. Man hade nog ständigt levt i skräck för dessa fasansfullt stora och farliga djur, fast förmodligen skulle denna rädsla ha blivit en vana som man kanske inte skulle tänka på. Inte jämt i alla fall. Jag menar, i dagens samhälle finns det en del faror som vi kanske inte dagligen tänker på även om vi är medvetna om dem. Jag tror nog att vi hade anpassat oss ganska bra. Men det skulle nog ändå vara bra läskigt att möta en T-Rex ... För inte var de så snälla som skelettet är i Natt på museet. Det tror inte jag i alla fall.
 
Ingången till barnens lekhörna. Väldigt häftig. :-)
 
Det var älsklingen som stod för fotograferandet. :-)


Dagens citat:

"Varje gång du avlägsnar negativitet i ditt liv, skapar du utrymme för mer positivitet."
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie