Juridikpodden - avsnitt 2

Det är lite farligt att gå runt och lyssna på juridikpodden i mp3:n. Eller, farligt och farligt. Jag menar inte att jag riskerar mitt eller andras liv. Vad jag menar är att eftersom Mårten Schultz är så rolig (han har dessutom ett rätt gulligt skratt), kan jag inte låta bli att le eller skratta. Det får givetvis omgivningen att höja på ögonbrynen. Fast det är det värt. :-)
 
I andra avsnittet uppehöll sig Mårten och Tove en del kring förtal samt stat och kommuns ansvar för medborgarnas brottslighet. Detta kommer jag att skriva om i några inlägg. Det och även om lite andra ämnen som de tog upp. I det här inlägget tänkte jag prata (läs: skriva) om två mindre ämnen.
 
 
 
 
Alldeles i början av avsnittet nämner Tove att en kompis' kompis vid något tillfälle undrat varför folk jämt pratat om att lasermannen är den farligaste brottslingen. Han tyckte nämligen själv att den farligaste brottslingen genom tiderna måste vara gärningsmannen. Egentligen skulle det här uttalandet kunna vara roligt, men i just det här fallet är det inte det. Varför? Därför att killen själv var allvarlig. Jag kan själv tycka att det är allmänbildning att vem lasermannen var, fast jag ska inte kasta sten i glashus. Jag kan själv inga detaljer. Men vems ansvar är det att se till att befolkningen känner till vissa saker? Är det medborgarnas eget ansvar eller ska man lägga det ansvaret på exempelvis skolan? Jag menar, det är inte lätt att veta saker och ting om man aldrig har hört talas om det. Fast å andra sidan är det lätt att kolla upp det när man får höra om det första eller kanske till och med andra gången. Internet ger ju enorma informationssökningsmöjligheter. Jag tycker alltså att det är upp till var och en att kolla upp saker och ting. Med andra ord är det dags för mig att bli bättre på det.
 
Något annat som nämndes i poddens andra avsnitt var Centrum för rättvisa eftersom organisationen nu fyllt tio år. Vad gör då Centrum för rättvisa? Så här står det lite på deras hemsida:
 
Centrum för rättvisa står upp för individen genom att driva rättsprocesser och delta i debatten om rättighetsfrågor.  Centrum för rättvisa bildades 2002 som en ideell och oberoende aktör med uppdrag att värna enskildas fri- och rättigheter.
 
Du kan som sagt läsa mer på deras hemsida. Efter en snabb koll (för jag har tyvärr inte så stor kunskap om dem) fick jag ett bra intryck av organisationen. Riktigt bra initiativ!
 
 
Det var vad jag tänkte skriva om i dag. I kommande inlägg kommer jag skriva om följande ämnen:
 
  • Poddare förtalar
  • "Landskronamålet"
  • Livet på internet - verkligt eller inte? (eller för att göra en referens till sista delen i Hungerspelen-trilogin - Revolt - "Real or not real?")
  • Att skapa egna ord
  • Jurister = rättshaverister?
  • Vem som helst kan vara jurist
Vad tyckte du själv om juridikpoddens andra avsnitt?


Dagens citat:

"I believe in Karma what you give is what you get returned."
(Savage Garden - "Affirmation")


Ha det så bra!
Kramar
Jessie