"Björnen sprang bort, nu är leken förbi"

Vårt nästa stopp efter Dalarna blev Hamra nationalpark i Gävleborgs län. Älsklingen hade läst att i Hamra fanns det möjligheter att få se björn, så det var med stor förväntan som vi tog oss dit.
 
 
 
Eftersom Hamra nationalpark är ganska stort och vi ville besöka minst en till nationalpark den dagen, valde vi att promenera Urskogsslingan och och Myrslingan. Vi började med Urskogsstigen som ledde till bland annat Svansjön, där det skulle finnas lite olika fåglar. Hur många fåglar såg vi? Inga. Inte vid sjön i alla fall. Däremot lyckades älsklingen fånga en hackspett på bild. Själv lyckades jag bli biten två gånger på armen av en broms (eller två olika ...). Senare upptäckte jag att jag hade blivit biten även på vaden, fast när det hände vet jag inte. Vi såg inga björnar på den här promenaden, trots att jag försökte locka med blåbär som vi hittade (att vi bara hade hittat ett enda höll jag tyst om).
 
 
Innan vi påbörjade vandringen längs Myrslingan, tog vi en matpaus i duggregnet. Detta duggregn ökade i styrka när vi hade kommit en bit på vägen på vår andra promenad. Eftersom det brukar heta att det aldrig finns något dåligt väder, åkte våra regnjackor på och vi kunde fortsätta vår promenad.
 
 
Om man inte ville stöta på någon björn, stod det på en skylt att man skulle gnola eller prata. Av den anledningen var vi så tysta vi kunde - vi ville se en björn. Dock tror jag att de konspiratoriska björnarna haft rådsmöte eller något där de bestämt att de skulle djävlas med oss, för någon björn - eller något annat djur för den delen - såg vi inte röken av. Snyft.
 
 


Dagens citat:

"Det enda stället där din dröm blir omöjlig är i dina tankar."
(Robert H Schuller)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie