En bit av mitt hjärta (Peter Robinson)

Uppläsare: Tomas Bolme
 
"Rockfestivalen i Brimleigh Woods sommaren 1969 är årets absoluta höjdpunkt. Biljettförsäljningen slår rekord, massor med kända artister finns på plats och stämningen är på topp. Men slutet blir desto mörkare: i en sovsäck hittas den unga Linda Lofthouse brutalt knivhuggen till döds. Kommissarie Stanley Chadwick får i uppgift att utreda mordet. Han har själv en dotter i samma ålder och han blir närmast besatt av att hitta den skyldige. Trots folks ovilja att vittna och knapphändiga bevis lyckas han till slut gripa en man som döms för brottet. Tjugofem år senare undersöker kriminalkommissarie Alan Banks mordet på en musikjournalist. Anteckningar avslöjar att han höll på med en artikelserie om ett av banden som spelade i Brimleigh Woods. Och snart blir kopplingarna till fallet Linda Lofthouse alltmer tydliga. Var det när allt kommer omkring inte rätt gärningsman man hittade den där gången? Och i så fall: går det fortfarande omkring någon därute, beredd att till varje pris tysta den som är sanningen på spåret?"
 
 
 
Efter att ha läst Wallander-serien huller om buller, sade jag att jag aldrig skulle göra så igen - från och med då skulle jag alltid läsa serier i ordning. Fast nu har jag gjort det igen. Jag kastade mig in i Peter Robinsons serie om Alan Banks genom att börja lyssna på En bit av mitt hjärta. Dock gjorde det inte så mycket, eftersom Peter Robinson kastade ut tillräckligt med information så att nybörjare (som jag) ändå kunde hänga med.
 
Det var intressant att få följa de två parallella historierna som sedan knöts ihop, men dessvärre tyckte jag att berättelsen ändå var ganska tråkig. Även om lösningen på mordmysterierna var ett plus, var det inte tillräckligt. Jag engagerades inte så mycket. Dock har jag svårt att sätta fingret på exakt vad som saknades. Kanske var jag bara på fel humör när jag lyssnade på boken, eller så var den helt enkelt inget för mig. Fördelen var dock att Alan Banks inte var någon försupen kriminalkommissarie! Sådana finns det redan gott om så det räcker och blir över.
 
Det här ljudboksexemplaret har jag lånat på Halmstads bibliotek.


Dagens citat:

"Människan har blivit till sina verktygs verktyg."
(Henry David Thoreau)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie