Till vilken grupp hör du?

 
Klippet ovan berörde mig och jag blev till en början irriterad på de som bara ignorerade det som pågick. Fast sedan började jag fundera - vad hade jag själv gjort? Hade jag ingripit eller hade jag bara tittat på?
 
Jag vill gärna tro att jag faktiskt hade ingripit, för jag vet av egen erfarenhet hur det är att bli både fysiskt och psykiskt utsatt när folk runt omkring (däribland lärare) endast står och ser på utan att göra något. Fast samtidigt har jag utvecklat ett mentalt skydd, som innebär att jag stänger ute andra när jag märker att de inte vill mig väl (ungefär som det där paret i slutet av klippet gör). Med det menar jag att det därför finns en risk att jag hade gjort så, för att skydda mig från att själv bli utsatt. Vem vill liksom själv bli påhoppad? Men med tanke på min egen erfarenhet, vill jag som sagt gärna tro att jag hade gjort något och inte bara varit passiv. Att någon annan hjälper till i en sådan situation betyder otroligt mycket - oavsett hur "liten" hjälpen är.
 
Jag ser fram emot den dagen då mobbing upphör. Gör inte du?


Dagens citat:

"Vila och var tacksam."
(William Wordsworth)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie