Till offer åt Molok (Åsa Larsson)

Till offer åt Molok är Åsa Larssons femte bok om åklagaren Rebecka Martinsson.
 
"Man skjuter en björn i byn Lainio. I björnmagen finner man en tumme från en människa. Några månader senare hittar man en kvinna mördad i sitt hem. Hon har blivit brutalt ihjälstucken med en grep. Kammaråklagare Rebecka Martinsson leder till en början förundersökningen, men blir bortkopplad från utredningen. På egen hand börjar hon forska i mordet på kvinnan och ett antal dödsfall som tidigare har avskrivits som olyckor. Det gäller att hitta sambandet innan fler faller offer."
 
Tyvärr har det gått några år sedan jag läste de andra böckerna i serien (tror att jag läste bok fyra 2009 eller 2010), så jag minns inte alla detaljer. Fast å andra sidan gör det ingenting, eftersom Åsa Larsson på ett smidigt sätt förklarar och friskar upp minnet när det behövs (även om det givetvis är en fördel om man har läst de andra böckerna).
 
 
 
Sidoberättelsen om lärarinnan Elina var ett kul, och även sorgligt, inslag. Jag satt hela tiden och försökte komma på vilka kopplingar till huvudberättelsen som fanns. Då Åsa Larsson tidigt och tydligt markerade när vilka delar av boken handlade om vad, var det inte svårt att hänga med. Jag gillade hur hon anpassade språket till denna sidoberättelse. I övrigt var språket lika enkelt och följsamt som vanligt.
 
Brist på spänning var det inte och till det bjuder Åsa Larsson på en del finter. Man kan med andra ord inte påstå att boken är förutsägbar.
 
Jag avskyr att behöva erkänna det, men mot slutet fick Åsa Larsson mig att gråta! Just då var det dessutom högst olämpligt, eftersom jag satt på bussen från Halmstad då. Som tur var skulle jag strax stiga av.
 
Jag ser fram emot nästa bok (vi får se om hon endast skriver sex böcker om Rebecka Martinsson som hon tidigare utlovat eller om det blir fler). Förhoppningsvis behöver jag inte vänta lika länge på den som den här.
 
Det här exemplaret har jag fått.


Dagens citat:

"Den största rikedomen är att vara nöjd med lite."
(Platon)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie