Jag behöver en vän (Sonja Lindbergh)

Kamrer Edward Bengtsson bestämmer sig för att svara på en kontaktannons som inleds med "Jag behöver en vän". Det som därefter utvecklar sig verkar lovande, men en plötslig och tragisk händelse vänder upp och ned på allt.
 
Jag hade inga förväntningar på Sonja Lindberghs Jag behöver en vän och blev därför glatt överraskad när det visade sig att denna korta roman (69 sidor) med sitt enkla språk både var spännande och berörde mig. Jag känner för kamrer Bengtsson och det gör ont i mig när hans förhoppningar krossas så som de gör. Han förtjänar inte det.
 
 
 
Att gissa vad en författare egentligen vill ha sagt med sin text, är alltid lika svårt. Jag kan alltid gissa, men helt säker kan jag aldrig vara. Dock vill jag påstå att Sonja Lindbergh med den här berättelsen förmedlar hopp och mod att ta språnget. Till en början är kamrer Bengtsson tveksam (och även rädd) för att utveckla kontakten till något djupare, men gör slutligen ändå ett försök. I och för sig slutar det inte som han tänkt sig, men fram till den tragiska händelsen skänktes han trots allt lycka. För en kort tid fick han känna sig levande. Det ligger något i uttrycket att det är bättre att ha älskat och förlorat än att aldrig ha älskat alls.
 
Slutsats? Man ska sluta vara rädd för livet och våga utmana sig själv. Våga försöka. För snart sex år sedan tog jag ett sådant beslut och idag lever jag med och är gift med kärleken i mitt liv. För snart nio år sedan valde jag att trotsa min blyghet och rädsla för att bli sårad och idag har jag två fina vänner - Cherry och Hanan <3. Jag ångrar inte något av dessa två beslut. Tänk vad mycket jag hade gått miste om, ifall jag inte hade tagit språnget - båda gångerna.
 
Det här exemplaret har jag fått.


Dagens citat:

"Det människor gör mot andra gör de också mot sig själva."
(Eckhart Tolle)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie