Referens eller referent?

När jag sökte jobb här nere på västkusten, var jag i kontakt med mina referenser från mina praktikplatser för att höra om det var okej att jag återigen använde dem som referenser. Då svarade en av dem att hon gärna ställde upp som referent. Det fick mig att börja fundera på vad det egentligen heter.
 
 
 
Referens = 2. (vanl. plur.) person som det hänvisas till för upplysningar om en annan persons kvaliteter. särsk. vid ansökan om anställning.
 
Referent = 1. Person som refererar.     2. företeelse i verkligheten som ett språkligt uttryck.
 
Referera = 1. återge det viktigaste i det som sägs i diskussion, debatt etc.    2. hänvisa till ngn/ngt; för att stödja eget påstående.
 
(Källa: Svensk ordbok utgiven av Svenska Akademien)
 
Slutsats? Referens är det korrekta begreppet att använda i det här sammanhanget.


Dagens citat:

"Du är fullständigt fri att välja din egen väg."
(Eileen Caddy)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie