Flyga drake (Khaled Hosseini)

"Amir och Hassan växer upp som bästa vänner under en omvälvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar. Amir är son till en framstående välbärgad man, medan Hassan, som är son till Amirs fars tjänare, tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket. Hassan gör allt för Amir, han försvarar honom i alla lägen, men när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans totala lojalitet sviker han."
 
När en bok får mig att nästan börja gråta vid minst ett par tillfällen - då är det en bra bok. Denna sorgliga berättelse om dessa människoöden berör mig på djupet och lämnade kvar ett tomrum efter sig när Flyga drake väl var färdiglyssnad.
 
Dock känner jag stark avsmak gentemot huvudpersonen Amir, framför allt på grund av hur han behandlar Hassan. Och om man har det i åtanke, anser jag att han kom väldigt billigt undan, medan andra människor runt omkring honom fick betala ett högre pris. Trots att Amir trots allt växer och mognar, förblir han i mina ögon en gnällig och egoistisk liten pojke som jag inte alls kan sympatisera med.
 
 
 
Jag tror att det till viss del är Krister Henrikssons förtjänst att jag fängslades så pass mycket. Den mannen kan verkligen konsten att högläsa! Han levde sig in i berättelsen och drog mig med sig. Fantastiskt duktig!
 
Flyga drake är vackert berättad och jag uppskattar tvisten som läggs in i slutet. Någon kommenterade boken på Boktipset och skrev att Khaled Hosseini måste hata Afghanistan, eftersom allt han skriver i boken är lögn. Då jag själv aldrig varit eller för den delen bott i Afghanistan, kan jag inte säga om det som Khaled Hosseini har skrivit är sant eller ej. Fast som jag ser det spelar det ingen roll. Ingen större roll i alla fall. Utgångspunkten för skönlitterär fiktion är just att berättelsen är fiktiv. Det är möjligt att Hosseini ansåg att han behövde justera sanningen en smula för att han skulle kunna skriva Flyga drake så som han gjort. Om det är så, anser jag att Hosseini är förlåten, för resultatet blev strålande! Dessutom upplever vi människor saker och ting olika. Exempelvis skiljer sig min bild av Stockholm från stockholmares bild. Det är helt naturligt.
 
Jag blev så imponerad av Krister Henrikssons högläsningsförmåga att jag gärna lyssnar på fler ljudböcker som han läst in. Känner du till några andra förutom Flyga drake?
 
 Det här ljudboksexemplaret har jag lånat på Varbergs bibliotek.


Dagens citat:

"När var den senaste gången du gjorde något för första gången?"
(Okänd)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie
#1 - - Karen:

Krister's ljudböker
Historietter Skriven av Hjalmar Söderberg (Bonnier audio)
Den stora gåtan Skriven av Tomas Tranströmer (Bonnier audio)
Mordets praktik Skriven av Kerstin Ekman (Bonnier audio)
Afrikanen Skriven av Jean-Marie Gustave Le Clézio (Bonnier audio)
Harry Potter och de vises sten Skriven av J K Rowling (Bonnier audio)
Harry Potter och Hemligheternas Kammare Skriven av JK Rowling (Bonnier audio)
Harry Potter och den flammande bägaren Skriven av J K Rowling (Gammafon)
Harry Potter och Dödsrelikerna Skriven av JK Rowling (Gammafon)
Harry Potter och Fången från Azkaban Skriven av JK Rowling (Bonnier audio)
Harry Potter och Fenixorden Skriven av JK Rowling (Pan)
Harry Potter och Halvblodsprinsen Skriven av JK Rowling (Gammafon)
Boken om San Michele Skriven av Axel Munthe (Bonnier audio)
Ture Sventon i Stockholm Skriven av Åke Holmberg (Serie: Sveriges Radios älskade teatrar//Spiderbox)
Doktor Glas (Sveriges Radio recording of stage performance)
Brudgummen Skriven av Joyce Carol Oates (Bonnier audio)
Pianostämmaren Skriven av Daniel Mason (Bonnier audio)
Mord i natten - ett fall för kommissarie Brunetti Skriven av Donna Leon (Bonnier audio)
Onåd Skriven av John M Coetzee (Bonnier audio)
Ture Sventon i öknen Skriven av Åke Holmberg (Bonnier audio)
Herrgården Skriven av Anna-Karin Palm (Bonnier audio)
Mannen Utan Öde Skriven av Imre Kertész (pan)
På Spaning Efter den Tid som Flytt Skriven av Marcel Proust (Combray/Bonnier Audio)
Den orolige mannen Skriven av Henning Mankell (Storyside)
Högläsaren Skriven av Bernhard Schlink (Bonnier audio)
I djävulens tjänst Skriven av Sebastian Faulks (Bonnier audio)
Främlingen Skriven av Albert Camus (Bonnier audio)
Handen Skriven av Henning Mankell (Storyside)
Varulven Skriven av Aksel Sandemose
Vem dödade Palomino Molero Skriven av Mario Vargas Llosa (Norstedt)
Bibeln, Psaltaren one of several readers (Sveriges Radio P1 CD)
Fröken Julie, Fadren Skriven av August Strindberg (CD SR Radioteater)
I åtråns namn Skriven av Andre Brink (Bonnier Audio)
Den allvarsamma leken Skriven av Hjalmar Söderberg (Svenska Ljud Classica)

Svar: Tack för den gedigna listan :-) ska kolla upp vilka som finns att låna här. Har du själv lyssnat på dessa?
Jessica