Recensionstips?

Bokbloggsjerka: Hur ser din recensionsprocess ut? Skriver du anteckningar (eller viker hundöron) under tiden du läser? Recenserar du en bok direkt efter du har läst ut den? - Kort sagt: dela med dig av dina bästa recenseringstips!
 
Trots att jag inte själv anser att jag recenserar utan att jag endast skriver omdömen, ska jag besvara den här jerkan.
 
 
Oftast skriver jag inga anteckningar under tiden som jag läser, utan så snart jag är klar med en bok skriver jag inlägget om vad jag tycker om boken. Att vika hundöron i en bok är ett stort aja-baja för mig, så om det är något specifikt som jag fastnar för, skriver jag antingen upp just det eller sidnumret där det finns så att jag i efterhand kan gå tillbaka till stället.
 
Som sagt siktar jag nästan alltid på att skriva om böckerna så snart jag är klar, eftersom man då har handlingen och sina åsikter färskt i minnet. Fast ibland behöver intrycket från vissa böcker sjunka in innan man kan skriva om dem och ge dem en rättvis bedömning och i de fallen väntar jag några dagar innan jag ger mig i kast med att skriva om böckerna.


Dagens citat:

"Det du jagar, glider undan."
(Tomas Andersson Wij)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie