En anledning till att älska bibliotekarier!

Ända sedan jag började lyssna på min första ljudbok, har jag insett hur praktiskt det är att kunna lyssna på böcker. På det sättet hinner jag med att "läsa" många fler böcker än vad jag tidigare hunnit eller kunnat. Fast om jag skulle ha köpt alla ljudböcker som jag hittills tagit mig igenom, hade det kunnat bli en dyr historia ... Tack och lov för att det finns bibliotek!
 
I och med att jag jobbar i Varberg och att stadsbiblioteket där ligger på vägen mellan kontoret och tåget, är det mycket smidigare för mig att låna det mesta där. Falkenbergs stadsbibliotek ligger ju inte riktigt (fast ändå nästan!) på vägen hem från tåget. För att effektivisera mitt lånande ytterligare, brukar jag reservera böckerna hemma via internet och sedan bara springa in och hämta dem så fort jag fått klartecken att de är redo att hämtas. Precis som i andra kommuner är det inte bara böckerna på stadsbiblioteket som jag har tillgång till. Det går precis lika bra att reservera böcker på andra bibliotek i kommunen och sedan välja på vilket bibliotek man vill hämta böckerna. Smidigt, smidigt, smidigt!
 
 
Jag brukar vara noga med att välja att jag vill hämta mina reserverade böcker på stadsbiblioteket, men en gång råkade jag glömma bort det och märkte det inte förrän jag kollade på mailbekräftelsen som talade om att jag var välkommen att hämta boken på ... Träslövsläges bibliotek. Innan jag såg mailet hade jag fått ett sms, men i och med att avsändaren är "Biblioteket" oavsett vilket av kommunens bibliotek det är som skickar sms:et, tänkte jag inte på att scrolla ned och kontrollera avsändaren för detta sms.
 
Min första tanke när jag läste mailet var "Oj då ..." Klantigt! En aning skamset svarade jag på mailet från Träslövsläges bibliotek. Jag sade som det var - att jag missat att ändra vilket bibliotek jag ville hämta boken på och undrade om det var möjligt att få hämta det på stadsbiblioteket istället? "Hej! Ja jag skickar den med posten idag." svarade Anneli och dagen efter fanns den att avhämtas på stadsbiblioteket.
 
Stort tack till fina Anneli som kom till min undsättning! Det är det fina med bibliotekarier - de brukar vanligtvis vara så hjälpsamma och trevliga (med undantag från surtanten som jag råkade på när jag skaffade mitt bibliotekskort i Varberg, men henne tänker jag bortse från). Detta säger jag inte bara för att jag själv praoade som bibliotekarie i två veckor när jag var fjorton. Jag säger bara sanningen. Testa själv, så får du se att jag har rätt. :-)
 


Dagens citat:

"Saker utvecklar sig bäst för de som gör det bästa av hur saker utvecklar sig."
(John Wooden)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie