För mycket av det goda (Jacqueline Briskin)

"Året är 1949. De tre systrarna Sylvander flyttar från England till Kalifornien. Tillsammans med sin far ska de börja på nytt. Systrarnas moster är gift med Gideon Talbott, stor byggherre i San Francisco och mycket rik.
 
Honora, den äldsta systern, den varmhjärtade, blir ohjälpligt kär i Curt Ivory i samma sekund hon ser honom. Hon kommer aldrig någonsin att älska någon annan man.
 
Crystal, sexig skoningslös mellansyster, låter inte någon eller något hejda hennes begär efter rikedom och makt. Inte ens om det betyder äktenskap med en man gammal nog att vara hennes far, eller att i berusad hämnd förföra sin systers man.
 
Joscelyn, den yngsta, den fula lilla ankungen med affärsbegåvning, upplever en askungesaga med en bländande, dynamisk man. Lyckligen får de varandra - tills allt ohjälpligt slås i spillror i en fruktansvärd våldsakt.
 
Curt Ivory, mannen allt roterar kring, briljant karismatiskt affärsgeni, bygger upp ett världsimperium i konstruktionsbranschen. Han blir en farlig fiende för den man som en gång var hans mentor: Gideon Talbott.
 
Miljöerna växlar mellan lyx och djupaste fattigdom, mellan USA, Europa och arabvärlden."
 
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om Jacqueline Briskins För mycket av det goda. Som läsare får man följa systrarna Sylvander från 1949 till 1985, och jag får erkänna att det händer en del. Om man inte gillar svaga och undfallande kvinnor som i princip endast lever för att behaga sina män, ska man nog undvika att läsa den här. Jag retade mig delvis på dessa svaga kvinnor - dock var Joscelyn nästan ett undantag - även om jag försökte hålla i minnet att det var en annan tid.
 
Det finns en del intriger att hugga tag i, men trots det kände jag mig ändå inte helt engagerad. Jag satt mest och irriterades på att Briskin fokuserade så mycket på personernas utseenden och beskrev dessa nästan varje gång då personerna kom på tal. Det var i alla fall så jag upplevde det.
 
För mycket av det goda fungerar som ett tidsfördriv, men dessvärre inte mycket mer än så.
 
Det här exemplaret har jag fått.


Dagens citat:

"Frihet är ett sinne som inte klänger sig fast vid något."
(Joseph Goldstein)


Ha det så bra!
Kramar
Jessie